Tunel Radlické radiály by se měl začít razit v předstihu. Probíhá územní řízení, průzkumná štola je hotová
Přípravy na tunel Radlice začaly už v roce 2014 a překvapivě rovnou razicími pracemi.
Na magistrátním výboru pro dopravu představili tento týden projektanti upravené varianty Radlické radiály, na které provedli řadu změn. Čtyřproudá komunikace má propojit oba pražské silniční okruhy, mimo jiné i prostřednictvím 2,3 kilometru dlouhého tunelu.
Právě ražený tunel Radlice je nejsložitějším objektem celé stavby, jejíž zahájení se už dlouhá léta protahuje a komplikuje.
Autoři nyní dokončené konsolidované studie variant radiály tak doporučují využít probíhajícího územního řízení a zahájit co nejdříve alespoň část stavby nedotčenou aktuálními změnami projektu, což je právě tunel Radlice. Mělo by to vést k výraznému zkrácení lhůty do zprovoznění stavby.
„Jeho zahájení v předstihu před zbytkem stavby je žádoucí,“ uvedl na dotaz Zdopravy.cz náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Rozhodující však podle něj bude, kdy se podaří získat všechna potřebná povolení.
Termín zahájení tak závisí hlavně na vydání jednotlivých povolení státní správou a na zajištění financování. „Pokud nenastanou nějaké výraznější komplikace, lze předpokládat, že stavba bude připravena k realizaci ve druhé polovině tohoto desetiletí,“ předpokládá Hřib.
Přípravy na tunel Radlice však začaly už v roce 2014 a překvapivě rovnou razicími pracemi. Proběhl totiž podrobný inženýrsko-geologický průzkum, jehož součástí je také 850 metrů dlouhá průzkumná štola o velikosti příčného profilu 13,46 m². Profil štoly je uvnitř kaloty budoucího profilu tunelu Radlice.
Ražba probíhala z těžní šachty umístěné jižně od výjezdového portálu tunelového podjezdu na Zlíchově. První úsek podchází již provedenou stropní desku komunikace Městského okruhu.
Na rozhodnutí se stále čeká
Samotná konsolidovaná studie změn projektu radiály zatím nebyla schválena ani pražskými radními. Hlasování o nové podobě komunikace Hřib předpokládá v průběhu druhého čtvrtletí.
Problémem bude také závazné stanovisko EIA, které je platné jen do prosince 2026 a nejde již prodloužit. Územní řízení probíhá již od roku 2018 na stavebním odboru Prahy 5, až do půlky roku 2022 se však řešily pouze námitky proti systémové podjatosti úřadu.
Pokud stavební úřad Prahy 5 nerozhodne do konce letošního června, převezme správní řízení magistrát. A to by mohlo podle člena petičního výboru „Za Radlickou radiálu“ Martina Maška celý proces dále zpozdit.
Obrazem: Radlická radiála má být částečně zahloubená. Cena však roste a zahájení prací je nejisté
„Samozřejmě, že z prodlužování vyplývá i riziko lobbingu, tlaku a výpadů odpůrců Radlické radiály jako celku nebo finálního výběru variant,“ uvedl k nynějšímu stavu radiály pro Zdopravy.cz Mašek.
Ten má obavy také z neufinancovatelnosti finální varianty a případné re-prioritizaci pražských dopravních staveb. Náměstek Hřib totiž v minulosti radiálu opakovaně zmiňoval jako příklad projektu, na který nejsou v pražském rozpočtu do budoucna peníze.
„Všechna rizika se zpožděním znamenají, že v jejich průběhu bude docházet k postupnému nárůstu tzv. celospolečenské ztráty z neexistence radiály, respektive stávajícího tristního stavu na Radlické ulici,“ říká Mašek.
Bypass Barrandovského mostu
Na změny projektu radiály v úseku mimo tunel dlouhodobě tlačili obyvatelé Jinonic a Nových Butovic. Zastupitelský výbor pro dopravu nyní konstruktivní přístup místních občanů v přijatém usnesení ocenil. Podle nich vedly návrhy k urychlení hledání vhodných řešení.
Výbor zároveň konstatoval, že jakékoliv variantě radiály musí předcházet zásadní zkapacitnění Barrandovského mostu. Tomu by podle člena výboru Pavla Peterky mohl pomoci bypass sjezdu z mostu na Modřanskou ulici.
„Využívá stávající nájezd na Barrandovský most ze Strakonické a v Braníku upravený sjezd na Modřanskou. Na Jižní spojku by se pak auta dostala připojovacím pruhem hned za sjezdem na Modřanskou,“ popisuje Peterka svůj návrh, který významně zjednodušuje řešení navržené týmem Fakulty dopravní ČVUT v roce 2018.