Vlaky zadarmo se Slovákům prodražily, státní kasu stojí nejméně o polovinu více
Zavedení jízdného zdarma pro důchodce a studenty ve vybraných vlacích na Slovenskou stojí tamější vládu podstatně více, než čekala. Zatímco
Zavedení jízdného zdarma pro důchodce a studenty ve vybraných vlacích na Slovenskou stojí tamější vládu podstatně více, než čekala.
Zatímco po zavedení v roce 2014 vládou Roberta Fica (Smer) slibovali ministři náklady 13 milionů eur ročně (a tato suma se objevovala v rozpočtu každý rok), teď ministr dopravy Arpád Érsek v rozhovoru pro deník SME přiznal, že slevy stojí podstatně více. „Stojí více. Přesná suma se nedá říct, každý rok se mění. Určitě je to více než 20 milionů eur,“ řekl Érsek. Podle něj je pozitivní, že se prodej takzvaných nulových lístků už ustálil a zvyšuje se počet platících cestujících.
Érsek tvrdí, že nejde uvést konkrétní sumu, kolik vlaky zdarma stojí. „Skutečný stav do velké míry ovlivňují i počty přidaných spojů,“ řekl Érsek. „Není politická vůle na to vlaky zdarma zrušit,“ odpověděl na dotaz, zda vlaky zdarma nezruší.
Slovensko má jiný model slev pro studenty a seniory. Zatímco v Česku je plošná sleva 75 % v autobusech i vlacích, na Slovensku se jezdí zdarma jen ve vlacích. Navíc možnost jet zdarma není ve všech spojích, cestující s jízdenkou za nulovou cenu nemohou například do dálkových vlaků kategorie InterCity. Řada platících cestujících si začala stěžovat, že vlaky jsou plnější a snížil se komfort cestování a proto si začali připlácet například za 1. třídu nebo začali jezdit autem.
V Česku zavedla slevy vláda Andreje Babiše (tehdy bez důvěry), ačkoliv takové výdaje ze státního rozpočtu nemělo hnutí ANO ani v programu. Odhad nákladů je šest miliard ročně. První měsíc výplat kompenzací dopravcům ukazuje, že výdaje mohou být ještě vyšší.