Airbus předal první A330-900. Spotřebou i pohodlím má konkurovat dreamlineru
Letecká společnost TAP Air Portugal zařadila do své flotily jako první na světě nové dálkové letadlo Airbus A330-900. Jde o
Letecká společnost TAP Air Portugal zařadila do své flotily jako první na světě nové dálkové letadlo Airbus A330-900. Jde o modernizovanou verzi širokotrupého letadla A330, se kterou Airbus míří hlavně proti americkému Boeingu 787. Předání letadla mělo kvůli problémům s nedostatkem dílů téměř roční zpoždění
První stroj nové generace A330neo má za sebou už několik měsíců provozu, ale pouze prázdný: Airbus ho používal pro předvádění možným zákazníkům, zejména v Asii. Dopravcům oproti starší verzi slibuje úspornější provoz a delší dolet (přes 13 tisíc kilometrů). Cestujícím pak nabízí příjemnější prostředí na palubě včetně například větších prostor pro palubní zavazadla. Je také výrazně tišší.
TAP převzal letadlo ve verzi pro 298 cestujících (34 v byznys třídě, 98 economy plus a 168 v ekonomické třídě). Letadlo s motory Rolls-Royce Trent 7000 má mít spotřebu o čtvrtinu nižší než jeho předchůdci. K nižší spotřebě přispívá i větší rozpětí křídel (64 metrů) a jejich zakončení. Airbus uvádí, že v kategorii letadel pro 300 lidí jde o nejefektivnější letadlo na trhu; podle výrobce má lepší parametry než dreamliner od Boeingu.
Airbusy dnes tvoří základ flotily portugalského dopravce, na kratší vzdálenosti používá ještě stroje ATR a Embraer. TAP má objednáno celkem 21 strojů A330-900, bude je nasazovat na dálkové linky do Ameriky a Afriky. „Neporazitelné provozní náklady a efektivita tohoto letadla posunou náš byznys dopředu,“ řekl Antonoaldo Neves, šéf TAP Air Portugal. První letadlo se má poprvé objevit na lince z Lisabonu do Sao Paula.
Airbus má na A330neo zatím celkem 224 objednávek, nejvíce pak na delší verzi -900. Nedávno si další stroje objednala Delta Air Lines.