ČD vozí Pantery z jihu Čech na opravy do Plzně, aby zachránily rychlíky na R17
Rychlíky Vltava/Lužnice/Silva Nortica patří k nejpostiženějším aktuální vozovou krizí u Českých drah.
České dráhy ve snaze zvrátit zoufalou situaci s vozy na lince R17 provedly výraznou změnu v údržbě na jihozápadě Čech. Větší opravy budějovických jednotek RegioPanter přesunuly do Plzně, aby se budějovické pracoviště mohlo ve větší míře věnovat opravám rychlíkových vozů.
Ovšem i část těchto oprav byla přesunuta do Plzně a Chebu. Uvedl to náměstek šéfa ČD pro servis Michal Kraus v posledním vydání firemního měsíčníku Železničář. „V neposlední řadě jsme přesunuli šest vozů 2. třídy z Plzně do Českých Budějovic, abychom navýšili tamní zálohu rychlíkových vozů,“ doplnil Kraus.
Rychlíky Vltava/Lužnice/Silva Nortica (R17) z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně (a také expresy Ex7) patří k nejpostiženějším aktuální vozovou krizí u Českých drah. Soupravy často jezdí v jiném řazení s náhradními vozy a výrazně zkrácené. Nefunkční bývají toalety nebo wifi, případně chybí 1. třída.
Dráhy to připisují celému vějíři příčin, přičemž nejčastěji jmenují nedodržování termínů u dodavatelů (délka oprav loni vzrostla z 35 na 48 dní), nedostatek zaměstnanců v technických oborech na trhu práce a také aktuální velké rozšíření respiračních chorob. „V době nejvážnější situace chybělo až 20 vozů najednou, koncem ledna klesl tento počet zhruba na třetinu a cílem opatření je tento deficit dále snižovat,“ píše Železničář k lince R17.
Ke zlepšení situace mají přispět také akvizice nových vozidel, letos dráhy očekávají nasazení 64 vozů jednotek ComfortJet. Budoucnost linek Ex7 a R17 nicméně určí především soutěž ministerstva dopravy a její podmínky. Vypsána má být v příštích měsících.
Českým drahám přitom v Budějovicích chybí adekvátní zázemí pro údržbu. Dlouhodobě mluví o nové opravárenské hale, zahájení stavby se ale stále odkládá.