Pět za sekundu. Před zdražením vzali motoristé e-shop s dálničními známkami útokem
Od 1. března je systém elektronických dálničních známek nově napojen na Registr silničních vozidel.
Státní e-shop s dálničními známkami má za sebou rekord, pokud jde o prodeje za jeden den. Ve čtvrtek 29. února nakoupili motoristé 219 000 virtuálních kuponů za 316 milionů korun. Fakticky ve všech případech šlo o roční známky. Důvodem rekordní poptávky je zvýšení cen, které platí ode dneška. Cena ročního kuponu vzrostla z 1500 korun na 2300 korun.
„Poslední únorový den se v nejvyšší špičce přes web edalnice.cz prodalo až pět dálničních známek za jednu vteřinu. Od začátku letošního roku byly zaplaceny za používání dálnic téměř dvě a půl miliardy korun za víc než dva miliony dálničních známek,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Podle státního podniku Cendis, který obchod s dálničními kupony provozuje, znamenal poslední únorový den pro systém zatím největší zátěž od spuštění v prosinci 2020. „A funguje bez problémů. Vše nadále monitorujeme, i s ohledem na nové funkce v systému, se zvýšenou pozorností,“ uvedl ředitel Cendisu Jan Paroubek.
Zatímco kupon na 12 měsíců zdražil, měsíční známka zlevnila o deset korun na 430 korun, cena desetidenní známky se snížila o 40 korun na 270 korun. Nově zavedená jednodenní známka stojí 200 korun. U všech druhů dálničních známek lze odložit začátek platnosti až o 30 dnů.
Loni řidiči zaplatili za české dálniční známky 6,49 miliardy korun, meziročně o 11 procent více.
Od 1. března je systém elektronických dálničních známek nově napojen na Registr silničních vozidel. Při koupi dálniční známky u vozidla registrovaného v České republice je nyní automaticky ověřeno, že vozidlo skutečně existuje, což redukuje chyby při zadávání značky v e-shopu. Je také automaticky doplněn pohon vozidla uvedený v registru, a tím rovnou nabídnuta příslušná sleva.