Systém měření emisí je plný podvodů, ukazuje ASEM. Ministerstvo tvrdí, že na podezřelé stanice upozorňuje
Současný systém měření emisí umožňuje rozsáhlé podvody. Ministerstvu se však aktivita sdružení ASEM nelíbí.
Systém měření emisí a STK ovládají skupiny, které umožňují korupční jednání. Jedná se o velký systémový problém, který se přitom v jiných odvětvích tolik nevyskytuje. Na jednání sněmovního podvýboru pro dopravu to uvedl Jan Dupák z organizace Transparency International (TI).
Ten spolupracuje s Asociací emisních techniků a opravářů (ASEM), která dlouhodobě kritizuje nečinnost státní správy a předkládá důkazy o tom, jak v Česku procházejí kontrolami vozy znečišťující ovzduší nebezpečnými emisemi.
„Všichni to vědí jen odborná komise na ministerstvu nikoliv,“ uvedl Dupák. Podle něj s úřadem jednají pouze skupiny, které označuje za pochybné či navzájem propojené.
V systému podle něj chybí odpovědnost STK, tu má jen konkrétní emisní technik. Kontrolní činností jsou přitom pověřeny v tomto případě obce s rozšířenou působností. STK pak mají hlídat kraje. Měřicí stanice jsou ale často od STK formálně odděleny, přestože obvykle sídlí v jednom areálu.
Srovnání s Německem
ASEM získal v minulosti na základě zákona o přístupu k informacím data, jejichž analýzou poukázal na konkrétní firmy, jejichž kontrolami projdou téměř všechny vozy. Srovnání s Německem pak ukázalo, že zatímco je tuzemský vozový park výrazně starší, kontrolami emisí bez problémů prochází mnohem více vozů.
Podle analytika ASEM Petra Nováka se v Česku nyní uskuteční 2,8 milionu kontrol emisí za rok, počet postupně narůstá. „Srovnáváme průchodnost stanic. V Česku nevyhoví 1,96 procenta vozů, v Německu 5,9 procenta,“ uvedl na jednání.
Ze záznamů VIN je třeba patrné, že konkrétní auto jednou prošlo kontrolou s benzinovým motorem, podruhé s dieselovým. Pražským rekordmanem je STK v malé garáži, kde podle záznamů prošlo za jediný den úspěšně 74 aut za den. „A to i náklaďák IVECO, který by se do garáže ani samotné ulice nevešel,“ kroutí hlavou Novák.
Ministerstvo dopravy se však kritice brání. „Do poradní skupiny k STK jsme pozvali i zástupce TI, zúčastnili se jednou. Historicky tam byl i ASEM,“ uvedl na podvýboru náměstek úřadu Ladislav Němec.
Data o podvodech a podezřelých stanicích prý vidí poprvé. „Nechci je kritizovat, ale komunikace nyní probíhá jen na sociálních sítích, což není ideální,“ uvedl Němec.
Podle něj zatím nebyla příležitost se o problému bavit.“Šli jste rovnou za poslanci,“ vyčítá expertům z ASEM.
„Chceme ukončit diskuze na pozadí, a proto hledáme nezávislý pohled, který Česko porovná i se zahraničím,“ poukázal na analýzu, kterou po mediální kritice začalo ministerstvo nedávno poptávat.
Rozsáhlé podvody s měřením emisí. Ministerstvo po letech kritiky chystá analýzu
Podle něj ministerstvo předává data státnímu odbornému dozoru a průchodnost 90 % by už měla zahájit kontrolní činnost. Zavedlo se také povinné focení vozů a kontroly přístrojů.
Pravomoc dozoru má sice i ministerstvo, to je však podle Němce hlavně odvolací orgán. „Základní je institut opakované kontroly, to by mělo odhalit pochybení STK,“ říká náměstek.
Peníze do popelníku
Předseda ASEM Michal Fleischhans však kritiku, že se obrací na poslance a média odmítá. „Rozhodně jsme tak nezačali. Snažili jsme se s ministerstvem domluvit, ale nepovedlo se to,“ řekl Fleischhans.
Ministerstvo je podle něj vyzvalo, ať zahájí společné kontroly. „Nejsme tu však od toho. Problém je navíc hlavně u zprostředkovatelů, tam je ten byznys,“ kritizuje systém šéf ASEM.
To potvrzuje i Dupák z TI. „Jsou tam všechny druhy korupce. Peníze se dávají třeba do popelníku, kde si je technik vyzvedne. Ale pak jsou tu zprostředkovatelé, služba ‚zařídím technickou‘. Jsou motivováni vyhovět velkým zákazníkům a úplatky pak není nutné ani předávat. Auto vždy projde,“ uzavírá právní expert.