První příklady: Národní tarif se rýsuje, celoroční síťovka bude stát 22500
Jednotný celostátní tarif na železnici je na světě. Ministerstvo dopravy a jeho státní podnik Cendis základy systému prezentovaly odborné veřejnosti
Jednotný celostátní tarif na železnici je na světě. Ministerstvo dopravy a jeho státní podnik Cendis základy systému prezentovaly odborné veřejnosti na veletrhu CzechBus. Ministerstvo zároveň příklady cen dalo do dokumentace k soutěži o linku Ex2, kterou má deník Zdopravy.cz k dispozici.
Základní kilometrická sazba je nastavena na 1,3554 koruny na kilometr. Do výsledné ceny je ale třeba rovněž zahrnout nástupní sazbu a do budoucna inflaci.
„Půjde pouze o určitou nadstavbu k tarifu dopravce, vytváříme jen určitou složku jeho tarifu,“ uvedl ředitel odboru veřejné dopravy MD Ondřej Michalčík. Takzvaný národní tarif bude povinný pouze pro vlaky, které dopravci provozují v závazku veřejné služby. S komerčními vlaky se budou moci firmy zapojit dobrovolně. Jízdenka za jednotný tarif nebude vázána na konkrétní vlak. Celý systém by měl naplno začít fungovat v prosinci roku 2020, předtím se ale začne testovat v pilotním provozu.
V systému jednotného tarifu (SJT) bude možné koupit jednotlivé jízdenky (zpáteční budou s pětiprocentní slevou), časové jízdenky (síťové, traťové i zónové), rezervace i doplatkové doklady (například změna třídy). Prodejní systémy dopravce budou propojeny se SJT, za prodej bude dopravce či jiný prodejce dostávat provizi. V případě virtuální jízdenky (e-shop) to bude pět procent, na kamenných pokladnách sedm procent.
„Snažíme se těsně kopírovat tržní cenu takovým způsobem, abychom nenarušovali trh. Dopravce nesmí vnímat státní tarif tak, že mu kanibalizuje tržby,“ uvedl vedoucí IT oddělení Cendisu Václav Henzl. Například síťová jízdenka ve druhé třídě na celý rok bude stát 22500 korun (ČD dnes 19990 korun), první třída bude za příplatek 5590 korun
Základní vzoreček pro výpočet ceny jízdného je tento:
Pj = (1,3554 . x + 11,498) . PRISC
X značí vzdálenost a PRISC je inflace. Takže zatímco pro letošek vypočítal Cendis cenu za sto kilometrů na 147 korun, pro příští rok dává jako příklad po započtení inflace 1,8 procenta a zaokrouhlení už 150 korun. To je jeden ze znaků státního tarifu: bude automaticky valorizován.
Pro dopravce bude klíčový i takzvaný clearing, tedy rozdělení tržeb mezi jednotlivé firmy. Na to Cendis vyvíjí nástroj zvaný Rekonstruktor, který se bude snažit co možná nejpřesněji rozdělit cenu za realizovanou přepravu mezi jednotlivé dopravce. „Rozdělení podílu za uskutečněnou přepravu na základě kompletní znalosti průběhu cesty bude nastávat velice zřídka, cílem systému je však i v těchto případech cenu rozdělit co nejspravedlivěji. Heslem pro dopravce, jak toho docílit, je validovat, validovat, validovat,“ uvedl Henzl. Validace znamená kontrolu ze strany dopravce tak, aby se dalo co nejpřesněji dohledat využití jízdenky za účelem jejího rozúčtování.
Stát přistoupil k vytvoření národního tarifu především proto, aby umožnil liberalizaci dotované železniční dopravy.
Příklady jednotného státního tarifu
Druh jízdenky | Platnost (dny) | Vzdálenost (km) | Nástupní sazba | Cena |
Jednosměrná | 1 | 100 | 11,498 | 147 |
Zpáteční | 2 | 100 | 11,935 | 280 |
Traťová | 7 | 100 | 11,498 | 1176 |
Traťová | 30 | 100 | 11,498 | 4116 |
Traťová | 90 | 100 | 11,498 | 10878 |
Síťová | 7 | 1500 | ||
Síťová | 30 | 4500 | ||
Síťová | 90 | 11000 | ||
Síťová | 180 | 14500 | ||
Síťová | 365 | 22500 |
Pramen MDČR