Tržby českého železničního průmyslu loni vzrostly na 130 miliard, polovina je export

Ilustrační foto. Pramen: ACRIIlustrační foto. Pramen: ACRI

Příkladem typického exportéra je bohumínská Bonatrans. Její dojkolí a podvozkové komponenty míří z 96 procent do zahraničí.

Českým firmám sdruženým v Asociaci podniků železničního průmyslu (ACRI) loni vzrostl meziročně obrat o 7 % na celkových 130 miliard korun. Na tiskové konferenci to dnes oznámila ředitelka ACRI Marie Vopálenská. Objem exportu byl loni 65 miliard korun.

Jde o souhrnné výsledky za přibližně padesátku firem, které zaměstnávají zhruba 22 tisíc lidí. „Posledních několik let sektor stabilně roste. Nepochybně se na tom podílejí zakázky pro zahraniční trhy, za posledních 15 let export vzrostl o 88 procent,“ uvedla Vopálenská.

Příkladem typického exportéra je bohumínská společnost Bonatrans, jedna z největších firem v odvětví. Její dojkolí a podvozkové komponenty míří z 96 procent do zahraničí (měřeno v tržbách). Sedmnáct procent tržeb loni pocházelo z mimoevropských trhů, což představuje meziroční skok o sedm procentních bodů.

Firma loni vyrobila 205 tisíc kol. K vidění jsou například na rychlovlacích TGV, ICE, KTX, na lokomotivách Vectron nebo jednotkách Mireo (Siemens), Coradia (Alstom) a Kiss (Stadler).

„V roce 2023 jsme se stali majoritním dodavatelem kol pro vozy metra v USA a v roce 2024 plánujeme svůj obchodní růst zaměřit na trhy ve Velké Británii, Skandinávii, Číně a Indii. V Itálii vstupujeme do segmentu kol pro vysokorychlostní vlaky,“ doplnil generální ředitel Jakub Weimann.

K největším firmám českého železničního průmyslu patří i výrobce vozidel Škoda Group, jediný tuzemský výrobce kolejnic Třinecké železárny, dodavatel zabezpečovacího zařízení AŽD Praha, výrobce brzdových systémů DAKO-CZ nebo výrobce ložisek ZKL Bearings CZ.

Například Třinecké železárny vyvážejí 89 procent produkce kolejnic. „Mezi zajímavé exportní zakázky loňského roku patřila dodávka širokopatních kolejnic do Německa a také dodávka výhybkových a širokopatních kolejnic na Ukrajinu pro Ukrajinské železnice,“ doplnil technický ředitel Henryk Huczala. K úspěšným obchodům firma řadí také kolejnicový tendr pro Kanadu ve speciálních jakostech IH (Intermediate Hardness) a HH (Head Hardened).

Podíl železničního průmyslu na HDP je zhruba 1,5 procenta. Jako jeden z problémů pro své podnikání firmy zmiňují asijskou konkurenci, za jejíž expanzí mohou údajně stát i nepovolené státní subvence. Jedno takové vyšetřování čínské firmy aktuálně probíhá v Bulharsku.

„Evropská unie je zcela otevřená zahraniční konkurenci, což nebývá ve světě obvyklé,“ uvedl president Škody pro český a slovenský trh a východní Evropu Tomáš Ignačák. Jako příklad ochranářského přístupu k svým trhům zmínil USA, Turecko nebo Čínu. „Vůbec si nedovedu představit, že bychom nabízeli vlaky do Číny,“ řekl Ignačák.

Tagy ACRI železniční průmysl
29 komentářů