Hoď mu tam kámen! ČD Cargo spustilo téměř dokonalý simulátor, Kupka jel do Jistebníku
Strojvedoucí si mohou projet konkrétní trati a vyzkoušet si reakce na vandaly či jiné mimořádnosti.
„Dej mu tam opilce. Ne, radši fanoušky!“ Kabinou lokomotivy Vectron se ozve vzdálený vítězný chorál. Ze sluchátka následně vlakvedoucí ujistí strojvedoucího, že už divoké cestující ukáznil.
Na sedadle strojvedoucího sedí ministr dopravy Martin Kupka. Je soustředěný, snaží se na nic nezapomenout a trpělivě poslouchá pokyny instruktora. „Nezapomínejte na bdělost, tlačítka tu máte dvě. Nebo použijte pedál či stiskněte výkonovou páku,“ říká mu zkušený strojvedoucí.
ČD Cargo v úterý slavnostně představilo nový výukový simulátor pro strojvedoucí. Podle předsedy představenstva společnosti Tomáše Tótha je to první kabinový simulátor pro nákladní dopravce v Česku. Další dva provozují České dráhy.
„Před dvěma lety jsme spustili navigaci pro strojvedoucí, loni Knihy normálií. Toto je náš další příspěvek k větší bezpečnosti na železnici,“ uvedl Tóth.
V České Třebové bude v rámci Dopravního vzdělávacího institutu k dispozici těm, kdo usilují o licenci, ale i pro školení stávajících strojvedoucích.
Cvičit se na něm bude rutinní provoz, ale i mimořádné situace. „Je to nová forma vzdělávání odpovídající současné době, sloužit bude všem 1 623 strojvedoucím ČD Cargo,“ dodal Tóth.
Vyšel na téměř 10 milionů, přičemž sedm milionů tvořila technika a zbytek implementace a úpravy místnosti. Smlouva s polskou společností Simfaktor se podepisovala v srpnu 2022.
„Fakt realistické“
„Dojel jsem ze Svinova do Jistebníku,“ pochlubil se ministr Kupka, když vyšel ze simulátoru.
„Dojmy? Je to fakt realistické,“ dodal ministr. Vyzdvihl, že jednotlivé části ČD přijímají větší míru odpovědnosti za bezpečnost a pomáhají předcházet krizovým situacím. Pochválil též úzkou spolupráci s Federací strojvedoucích.
Připomněl, že klíčovým železničním tématem letoška je příprava na výhradní provoz ETCS. „To je vlajková loď a trenažer přípravě strojvedoucích pomůže,“ uzavřel ministr.
Simulátor vychází z reálných tratí. Do digitální podoby se převedly hned čtyři, všechny na severní Moravě a ve Slezsku. Jde například o trať Bohumín – Hranice na Moravě, pokračovat se dá do Valašského Meziříčí nebo je možné pendlovat mezi Suchdolem nad Odrou a Vítkovem.
U výběru tratí se myslelo na to, aby existovala návaznost na polskou infrastrukturu. Primárně šlo však o zastoupení všech zabezpečovačů, aby mohl simulátor sloužit strojvedoucím s různou kvalifikací.
Ti z nich, kteří nejsou na ovládací pult Vectronu zvyklí, dostanou před jízdou písemný návod, aby se připravili. Instruktory však primárně zajímají reakce strojvedoucích na situace, nikoliv dokonalé ovládání lokomotivy.
Simulátor má všechny národní i evropské zabezpečovače, automatické hradlo, automatický blok, ETCS úrovně 2, či zabezpečovač Mirel.
Kabina kopíruje lokomotivu Vectron s veškerými ovládacími prvky. Autoři jezdili na Vectronu a natáčeli všechny potřebné situace, Správa železnice dodala tabulky traťových poměrů.
Simulátor zvládá přepínání mezi závislou i nezávislou trakci. Stejně jako reálné lokomotivy má kabinové i boční kamery, kompresor dofukuje sedadlo, které se dá nastavit na konkrétní váhu.
Postavy řídí umělá inteligence
Za kabinou simulátoru je velín pro instruktora. Na obrazovkách vidí přenos z kamer ze samotné kabiny, ale i konkrétní přístroje ovládacího pultu lokomotivy.
Dále může nastavovat dopravní cestu či ovládat scénáře simulace. Ty jsou provedené do sebemenších detailů včetně denní doby, počasí či mimořádných událostí. Pokud je nastaven mráz, od troleje se jiskří.
Při ukázce například instruktor umístí k trati útočníka s kamenem. Samotné postavy jsou řízeny umělou inteligencí, takže ani „scénárista“ neví, zda se agresor zrovna trefí. Pokud ano, objeví se na okně stroje pavouk prasklého skla.