Rozsáhlé podvody s měřením emisí. Ministerstvo po letech kritiky chystá analýzu
Způsob technických kontrol včetně měření emisí projde podle úřadu důkladnou prověrkou.
Ministerstvo dopravy nechá zpracovat podrobnou analýzu současné praxe měření emisí a technických kontrol vozidel. Chce vyhodnotit rizika „českého měření“ a srovnat ho s praxí v okolních zemích.
Výsledkem by měla být opatření ke snížení manipulací při měření emisí nebo technických kontrolách.
Ministerstvo tak reaguje na dlouhodobou kritiku některých profesních organizací, které na podvody či pochybnou metodiku měření upozorňují.
Už před téměř čtyřmi lety na rozsáhlé podvody upozornila například analýza dat z informačního systému technických prohlídek (ISTP) Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM).
Její ředitel Libor Fleischhans nyní upozorňuje i na to, že ministerstvo teď v tichosti zametlo pod koberec velkou kauzu s měřením u naftových motorů. „K emisím dieselů se neprávem přičítala o 0,5 [1/m] vyšší kouřivost, než bylo přípustné. V ČR jsme 15 let dýchali o 30 až 40 % větší množství sazí z dopravy než ve zbytku Evropy,“ uvádí expert.
MDČR zametlo jeden obrovský podvod pod koberec! K emisím dieselů se neprávem přičítala o 0,5 [1/m] vyšší kouřivost, než bylo přípustné! V ČR jsme 15 let dýchali jsme o 30 až 40 % větší množství sazí z dopravy než ve zbytku Evropy. Zrušeno poloilegálním "Věstníkem dopravy". Hnus pic.twitter.com/cDW92kUMaF
— Libor Fleischhans (@LiborFleis) February 15, 2024
Dodává, že je úsměvné, že poté, co se hranice přípustné kouřivosti ze dne na den k 1. lednu snížila, nezměnil se podíl emisně nevyhovujících vozidel ani o jedno procento.
„Potřebujeme důkladně zanalyzovat dosavadní praxi pravidelných technických kontrol vozidel, vyhodnotit stávající úpravu i ve srovnání s Rakouskem, Polskem a Německem,“ uvádí ministr dopravy Martin Kupka.
Právě na fakt, že v Česku prochází emisními kontrolami úspěšně mnohem více starších aut než v Německu, experti upozorňují.
„Chceme identifikovat rizikové body české právní úpravy a navrhnout omezení případného korupčního jednání, a tím transparentně ukázat, jak současný systém v Česku funguje a kde je možné ho zlepšit,“ dodává Kupka.
V Česku kvete byznys s podvody u měření emisí. Kontrolou úspěšně projde více aut než v Německu
Ministerstvo dopravy nyní v rámci předběžných tržních konzultací osloví odborné poradce, kteří by dokázali nezávisle současný systém měření technických parametrů vozidel zanalyzovat ve srovnání s dalšími evropskými státy.
Analýza se má zaměřit právě na podivnou úspěšnost u kontrol. „Dále budou důkladně vyhodnoceny dosavadní sankce pro provozovatele STK a SME a kontrolní techniky STK, či využívání zákonných institutů pro případné omezení možností podvodů s výsledky technických prohlídek,” dodává mluvčí ministerstva František Jemelka.
Trendy sledujeme, data hlídáme
Ministerstvo tvrdí, že trendy v měření emisí sleduje a postupy a požadavky na přístroje pro měření upravuje. „Jde například o nové požadavky na nové přístroje a nový metodický postup pro měření emisí, dokumentaci přítomnosti vozidla na SME, či přenos dat z měřicího přístroje do informačního systému technických prohlídek,“ vyjmenovává Jemelka.
Kontroly dat v centrálním systému podle mluvčího vedou k oznámení o podezření z přestupku kontrolních techniků nebo STK a SME.
Pro fyzické osoby je stanovena sankce do 50 000 korun, v případě, že chybné provedení TK je prokázáno v souvislosti se získáním majetkového nebo jiného prospěchu kontrolního technika pak až 500 000 korun. Firmy můžou dostat až půlmilionovou pokutu.
Policejní mobilní stanice pak měří emise podezřelých aut i v provozu. Od roku 2025 bude kontroly moci provádět Inspekce silniční dopravy i bez asistence policie.