ELORYKS aneb konec riskantních honiček. Vědci ukázali, jak policie zastaví auto jedním klikem

Testování ELORYKS, vpředu "zloději", vzadu "policisté". Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTestování ELORYKS, vpředu "zloději", vzadu "policisté". Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Systém se testuje na policejní Octavii, která se po kliknutí na policejním tabletu zastaví uzavřením přívodu paliva.

Vědci z pražského ČVUT a brněnského VUT dnes představili nový systém, který by mohl vypudit z ulic divoké a riskantní honičky policie s kriminálníky. Prezentovaná technologie umožňuje policii zastavit pronásledované auto jedním klikem na tabletu.

Projekt nese název ELORYKS a platí jej ministerstvo vnitra. „Pokud je nám známo, tak jsme jediní, kdo se tím v Evropě zabývá. Věřím, že vznikne poptávka na úrovni policejních sborů z celé Evropy,“ řekl vedoucí projektu Zdeněk Lokaj z ČVUT. Čeští vědci na projektu pracují už několik let.

Systém využívá bezdrátové technologie ITS-G5 určené pro bezpečnostní systémy V2X (Vehicle-to-X), které jsou již dnes zařazovány do standardní výbavy osobních vozidel. Má je například poslední generace Golfu a všechny elektrické modely VW. V2X komunikuje s ostatními vozidly i infrastrukturou, přenáší do vozu například informace o koloně na cestě nebo o blížící se sanitce. Technologii lze namontovat i do starších vozů.

Čeští vědci vymysleli, jak systém využít k zastavení vozidla zvnějšku. Systém testují na policejní Octavii, která se po kliknutí na policejním tabletu zastaví uzavřením přívodu paliva. Lze jej prý ale přizpůsobit i elektromobilům. Technologie je ale podle Lokaje jen polovina řešeného problému. Za důležitější označil procesní a právní stránku věci, tedy za jakých okolností bude možné tlačítko využít a jak systém ochránit před zneužitím.

„Z pohledu práva by to bylo možné použít už dnes,“ myslí si Lokaj. Podle něj je ale otázkou, jak by takový systém přijala veřejnost. „Určitě bude skupina lidí, která to bude odmítat, na druhé straně si třeba dovedu představit majitele velmi drahých aut, kteří to budou vyžadovat, aby v případě krádeže nedošlo k poškození auta,“ řekl Lokaj.

Dodal, že bez celoevropské regulace se případné široké rozšíření technologie neobejde. Nehlásí se k ní podle něj zatím ani automobilky, a to z obav před reakcí veřejnosti. Zatím tak projekt neopouští akademické prostředí, nekomentuje jej ani policie.

Podle plukovníka ve výslužbě Vladimíra Táborského, který byl přítomen u dnešní prezentace a mimo jiné sloužil u protidrogové brigády, by ale našel široké využití. A to nejen při nezastavení auta na výzvu policisty.

„Policie by mohla systém využít, i když auto stojí, aby pachatel při zatýkání neodjel. Mohlo by například dojít i k omezení pohybu vozidel v nežádoucích zónách kolem chráněných budov,“ řekl Táborský. Na dotaz deníku Zdopravy.cz připustil i možnost namontování systému do vozidla bez vědomí řidiče, který například pašuje drogy přes celou Evropu.

Jednotka by mohla podle vědců znehybnit vozidlo i v případě, kdy by se ji někdo pokusil odpojit či demontovat.

Deník Zdopravy.cz požádal o názor i ministerstva vnitra a dopravy. „Pokud si to někde dovedu představit, tak v případě pronásledování pachatelů závažných trestných činů jako variantu, která může snížit riziko velkých škod i ztrát na životě. Bude ale také nutné zamezit zneužití takového systému mimo policii a v jiných případech,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Ministerstvo vnitra zatím neodpovědělo.

Podle Lokaje podobný systém bude muset být v budoucnu ve všech autech, pokud vývoj dospěje k autonomní mobilitě. „U autonomní mobility musí být možnost v předem definovaných situacích to auto vypnout,“ řekl Lokaj. Takovou situací může být například indispozice řidiče, který nebude schopen převzít řízení od robota nebo nebude v autě vůbec přítomen.

O projektu ELORYKS (Pramen: ČVUT, VUT Brno)

Projekt z názvem „Elektronické omezení rychlosti vozidel při mimořádných a krizových situacích bezpečnostními sbory“ je financován v rámci programu Bezpečnostního výzkumu Ministerstva vnitra, řešiteli projektu jsou Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně a Fakulta dopravní ČVUT v Praze v období 2021–2025.

Hlavním cílem projektu je výzkum a vývoj elektronického systému pro dálkové omezení rychlosti osobních vozidel, který bude aktivován výhradně bezpečnostními sbory při zvládání mimořádných bezpečnostních situací.

Primárním účelem systému je bezpečné zastavení pronásledovaných vozidel bez použití destruktivních donucovacích prostředků, a tím zvýšení bezpečnosti zasahujících příslušníků bezpečnostních sborů a snížení dopadů na majetek.

Součástí projektu je i právní posouzení souladu navrhovaného systému s platnou právní regulací. Do budoucna funkcionalita vzdáleného zastavení vozidla bude povinná ve všech vozidlech se systémem autonomního řízení, a to z důvodu zajištění bezpečnosti v krizových situacích, kdy řidič již není schopen převzít řízení anebo není ve vozidle vůbec přítomen. V tuto chvíli však taková povinnost není právně závazná.

Testování ELORYKS, vpředu "zloději", vzadu "policisté". Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTestování ELORYKS, vpravo znehybnění "zloději", vlevo vítězní "policisté". Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJednotka je v testovací octavii umístěna v kufru. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tagy ELORYKS Fakulta dopravní ČVUT policie VUT Brno
209 komentářů