Téměř o rok dříve. CZ LOKO dokončilo modernizaci „kocourů“

Lokomotivy EffiShunter 1000M v barvách Českých drah. Foto: CZ LOKOLokomotivy EffiShunter 1000M v barvách Českých drah. Foto: CZ LOKO

CZ LOKO muselo během projektu vyměnit dodavatele ETCS, z Alstomu přešlo na CAF.

České dráhy převzaly poslední ze čtrnácti modernizovaných lokomotiv řady 742. Po úpravách v CZ LOKO je z nich EffiShunter 1000M. CZ LOKO zakázku dokončilo s téměř ročním předstihem. Původně mělo být hotovo letos v listopadu.

Dokončení kontraktu za 684 milionů korun oznámily obě firmy ve společné tiskové zprávě. „Zrychlení této série modernizací bylo prakticky jedinou možností, jak alespoň částečně udržet ekonomiku projektu v reálných mezích. V té době, těsně po podpisu smlouvy, začala válka na Ukrajině a dodavatelské řetězce se rozpadly. Enormně se zdražily ceny prakticky všech komponentů a nám hrozil katastrofický scénář. Tímto jsme mu předešli. Bezesporu ke spokojenosti zákazníka, který mohl vozidla dříve využívat,“ říká Jan Kutálek, člen představenstva a obchodní ředitel CZ LOKO.

Nešlo přitom o jedinou komplikaci, které muselo CZ LOKO čelit. Firma musela najít narychlo jiného dodavatele zabezpečovacího systému ETCS, když Alstom nečekaně ukončil výrobu systému EBICAB, používaného v této řadě. Proto CZ LOKO přešlo na nový systém AURIGA španělského výrobce CAF.

„Veškerou integraci a zkoušky jsme museli dělat úplně od začátku a to není snadné. U sériových lokomotiv, kde španělský systém rovněž nasazujeme, aktuálně plánujeme přepínání do režimu Switch-On,“ uvedl Jan Kutálek. Vozidlo je pak plně způsobilé k ostrému komerčnímu provozu pod ETCS na tuzemské železniční síti.

S předstihem a za stejnou cenu? Ojedinělé

„Komplexní modernizace lokomotiv řady 742 na EffiShunter 1000M je součástí naší Strategie 2030, v níž obnovíme významnou část vozidlového parku,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. Oceňuje přitom, že CZ LOKO zvládlo zakázku ve složitých vnějších podmínkách v původní ceně a s předstihem. „Mezi našimi dodavateli je bohužel takové plnění zakázek zcela ojedinělé,“ dodal Ješeta.

CZ LOKO vyhrálo zakázku na modernizaci „kocourů“ Českých drah

Řada 742 se vyráběla v ČKD v letech 1977 až 1986. Díky modernizaci se z lokomotiv 742 přezdívaných kocour stává v podstatě nová lokomotiva. Lokomotivy jsou také vybaveny online monitoringem a diagnostikou a novou generací trakční a pomocné výzbroje. Původní zůstává jen podvozek a hlavní rám, i tyto části ale procházejí hlavní opravou a mnoha úpravami. Výkon spalovacího motoru 1000 kW umožňuje maximální rychlost 100 km/h.

V minulosti už CZ LOKO se stejným projektem uspělo u ČD Cargo, pro které v letech 2018 až 2022 zmodernizovalo 50 lokomotiv této řady, dalších 25 bude dodáno do konce roku 2024. Probíhá také modernizace 20 strojů pro ZS Cargo Slovakia. Další vozidla vlastní dopravci CER, Rail Cargo Carrier nebo ostravský ODOS.

 

Tagy CAF České dráhy CZ Loko EffiShunter 1000M modernizace řady 742
78 komentářů