Naděje pro úzkokolejky. Věřitelé schválili reorganizaci, dráhu by mohly koupit obce
Část majetku chce odkoupit Swietelsky Rail, kraj slíbil objednávku prázdninových vlaků.
Firma JHMD je v úpadku od října 2022, kdy provoz vlaků zastavila. Dluží 350 milionů Kč, vyplývá z přehledu pohledávek. Vlaky by mohly opět jezdit od června, řekl ČTK insolvenční správce David Jánošík. Firma by se dala prodat až za 121 milionů Kč, vyplývá ze znaleckého posudku. Jihočeský kraj je připravený objednat prázdninový provoz vlaků na úzkokolejce u dopravce, který bude mít všechna povolení. Kraj na to letos vyčlenil pět milionů Kč, řekl dnes ČTK jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS). Jihočeský kraj a Vysočina zajišťují v trase náhradní autobusovou dopravu. „Firma by se dala prodat až za 121 milionů Kč, vyplývá ze znaleckého posudku. „Reorganizace dává docela dobrý základ tomu, aby se vlaky znovu (letos) rozjely, a pokud se to podaří, mohla by úzkokolejku čekat pěkná budoucnost,“ řekl novinářům Jánošík.
„Jak jsem k tomu reorganizačnímu návrhu byl nedůvěřivý – a stále si myslím, že obce vám to (koupi) neodkývají – tak řada mých pochybností odpadla. Podstatné je, aby dlužník přežil,“ řekl soudce Zdeněk Strnad. Návrh představil věřitel Jan Kysela, někdejší člen vedení JHMD a její akcionář. Cílem je obnovit provoz a předat aktiva do rukou „veřejnoprávního subjektu,“ aby se zajistila udržitelnost, uvedl. Státní zástupkyně Michaela Hojdarová řekla, že návrh má reálný základ a cíl.
Strategický investor, firma good thing, by koupila od JHMD část aktiv, nemovitosti a stoprocentní podíl v dceřiné firmě JHMD, společnosti Správa úzkokolejných drah. „Počítáme, že bychom jednali s obcemi,“ řekl Kyselův advokát Michal Žižlavský. Soudce v první fázi jednání pochyboval, zda obce budou mít na nákup drah peníze. Senátor Jaroslav Chalupský, který je i opoziční jindřichohradecký zastupitel (Hradec srdcem a rozumem) ČTK řekl, že reorganizační návrh obsahuje lži.
Obce ze spolku Jindřichohradecká úzkokolejná dráha daly část peněz na žádost o bezpečnostní osvědčení k provozu dráhy, kterou v úterý podala Správa úzkokolejných drah k Drážnímu úřadu. Díky osvědčení lze provozovat vlaky. Zástupce firmy Swietelsky Rail CZ, která má obrat 2,5 miliardy, dnes u soudu řekl, že firma by od JHMD koupila některé vozy, „část majetkové podstaty.“ Tato firma má také zájem o údržbu trati, ale ne o provoz.
Stoprocentním vlastníkem firmy good thing, která vznikla v listopadu 2022, je firma WTT. Ta patří ke třem zájemcům o provoz tratí. Zájem jezdit na úzkokolejce má také firma Gepard Express a jedna polská firma, řekl dnes Jánošík. Dále uvedl, že zájem koupit majetek úzkokolejky mají dvě české firmy a jedna zahraniční. Firma good thing vznikla, aby firma WTT získala licenci na osobní dopravu, řekl dnes u soudu její zástupce Jiří Vokoun.
„Soud neshledal žádné důvody pro to, aby návrh reorganizace pro nepoctivost zamítl. Jenom doufám, že navrhující věřitel (Kysela) dostojí svému slovu a předloží návrh, který bude splňovat to, co dnes věřitelům, zaměstnancům dlužníka (JHMD), obcím a všem kolem přislíbil,“ řekl soudce Strnad. Město Jindřichův Hradec je připravené poskytnout Kyselovi veškerou součinnost, sdělil dnes ČTK jindřichohradecký starosta Michal Kozár. „Věřím, že věřitelský výbor se rozhodl správně a ve prospěch zachování provozu na dráze,“ uvedl Kozár.
Jihočeský kraj je podle vyjádření hejtmana Martina Kuby připravený objednat prázdninový provoz vlaků na úzkokolejce u dopravce, který bude mít všechna povolení. Kraj na to letos vyčlenil v rozpočtu pět milionů Kč.
JHMD vlastní úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897.