Problematický start nových českých vlaků v Lotyšsku. Často nejezdí, dozorčí rada dopravce rezignovala
Dopravce nemá dostatek provozních záloh, exšéf dozorčí rady viní ze situace špatný stav infrastruktury.
Lotyšské státní dráhy Pasazieru Vilciens (nově ViVi) nezvládají s náběhem nových jednotek od Škody Group zajistit provoz podle jízdního řádu. Kvůli tomu už kompletně rezignovala dozorčí rada firmy. Situace by se měla zlepšit do jara.
O problémech informují důkladně lotyšská média, například TV3. Dopravce musí řadu spojů rušit, protože nové jednotky od Škody jsou kvůli závadám odstavené. Důvod ale není jen na straně výrobce, jak by se na první pohled mohlo zdát. Lotyšské dráhy nemají vyhřívaná depa, a tak některé opravy nelze provádět včas. Dopravce navíc nechal propadnout způsobilost starších souprav k provozu, takže nemá zálohy.
Již bývalý šéf dozorčí rady Sandis Šteins uvedl v prohlášení, že stávající problémy jsou již mimo možnosti řešení orgánů dopravce. „Jde o dlouhodobé zanedbání železniční infrastruktury,“ uvedl Šteins. Současně potvrdil, že dopravce nemá dost peněz, aby udržel v provozu dosavadní soupravy, ocitl se tak z velké části bez záloh.
V Lotyšsku vyjel poprvé širokorozchodný „Panter“ od Škody v pravidelném provozu
Lotyšský ministr dopravy Kaspars Briškens na sociální síti X uvedl, že nechá provést kompletní audit celé soutěže, v které vyhrála Škoda Group. Součástí auditu mají být i technické podmínky na nové jednotky, detaily o převzetí soupravy a odpovědnost jednotlivých lidí.
Škoda ve svém vyjádření v Lotyšsku uvedla, že do března budou jednotky dosahovat spolehlivosti 95 %. Nižší spolehlivost vysvětluje firma drobnými závadami a vychytáváním nedostatku při startu ostrého provozu.
Škoda Group dodává do Lotyšska celkem 32 elektrických vlaků plně připravených pro osobní dopravu na širokém rozchodu 1 520 mm. Nové vlaky vycházejí z v Česku dobře známého RegioPantera, ale jsou uzpůsobeny možnostem v Lotyšsku, a tak mají kromě širokého rozchodu také větší šířku a pojmou tak více pasažérů. Dodání poslední vlakové jednotky proběhne v polovině roku 2024.
Jednotky jsou čtyřčlánkové, dlouhé 109 metrů a s kapacitou 436 míst k sezení. Vlaky mají pro cestující jednoúrovňový nástup z nástupišť, což nejen zpřístupní dopravu všem, ale také zkrátí dobu potřebnou k přestupu cestujících na zastávkách. Širší dveře vlaku navíc pomohou urychlit nástup a výstup. Vozidla musejí odolat klimatickým podmínkám –40 °C až +40 °C Škoda v soutěži porazila španělské výrobce Talgo a CAF a švýcarský Stadler. Hodnota zakázky je zhruba šest miliard korun.