Náměstí jako obří parkoviště má skončit. Hradec Králové představil, jak bude vypadat centrum
Vrátíme náměstí lidem, vysvětluje vedení. Parkovací kapacita klesne z 230 na 65 míst, prostor bude sdílenou zónů.
Hradec Králové je o krok blíže tomu, aby Velké náměstí v historickém centru města nesloužilo hlavně jako velké parkoviště. Město pránuje jeho kompletní proměnu na takzvanou sdílenou zónu.
Upravený projekt nyní město představilo na svých stránkách a chystá jeho představení a debatu s veřejností. „Město chce původní projekt upravit a doplnit o nové přístupy a perspektivy. Architekti v konceptu zohlednili i výstupy z participativního projektu s veřejností, v rámci kterého se k nové podobě Velkého náměstí vyjádřily tisíce občanů. Dokument bude v následujících týdnech představen zastupitelům, široké veřejnosti i místním podnikatelům,“ uvedla mluvčí města Kateřina Rohlíčková.
O proměně Velkého náměstí se v Hradci Králové mluví několik let. „Mohli jsme buď pokračovat v územním řízení, začít celý projekt připravovat od začátku včetně nové architektonické soutěže, nebo provést potřebné úpravy a nechat přepracovat projektovou dokumentaci tak, aby se koncept vítězného projektu posunul a zároveň inovoval podle požadavků dnešní doby. Po pečlivém zvážení všech faktorů, zejména finančních a časových, a naší politické odpovědnosti, jsme se rozhodli přepracovat projektovou dokumentaci na základě upraveného původního konceptu a následně předložit novou žádost o územní rozhodnutí,“ řekla primátorka města Hradce Králové Pavlína Springerová.
Méně míst pro auto jako podnět veřejnosti
Mezi nejčastější podněty zapojené veřejnosti patřilo snížení počtu parkovacích míst a snaha navrátit náměstí všem občanům jako setkávací plochu, nikoliv veřejné parkoviště.
„Hlavní myšlenkou je vrátit náměstí lidem. Chceme proměnit toto historické místo, aby odpovídalo potřebám a očekáváním současných a budoucích generací. S důrazem na inovace a společný prostor pro setkávání chceme vytvořit dynamické, přívětivé a živé centrum města. To, co náměstí činí jedinečným, je jeho potenciál spojit historii s moderními principy a v tomto duchu jsme přistoupili k přepracování konceptu“ vysvětluje náměstek primátorky pro oblast městských investic Lukáš Řádek. Koncept této studie zpracovávalo sdružení ARN studio s.r.o. – architekti chmelík & partneři.
Provoz celého území je navržen v režimu sdílené zóny s omezenou rychlostí vozidel a možností parkování pouze na vyhrazených místech. Jde o legislativně novou dopravní úpravu, kdy není upřednostněna žádná forma dopravy. Chodci, cyklisté i automobily jsou si rovni.
Zatímco nyní je na náměstí 230 míst na parkování, nově jich bude jen 65.