První prototyp pendolina s ETCS je hotov, čeká ho testování na okruhu
V přepočtu na jedno vozidlo je pořízení ETCS do pendolin bezkonkurečně nejdražší.
Společnost ČD-Telematika přivezla na Železniční zkušební okruh ZC Velim prototyp první jednotky pendolino s evropským zabezpečovačem ETCS.
Na okruhu Výzkumného Ústavu Železničního proběhne testování jednotky, poté by měla být zahájena montáž do ostatních šesti jednotek. O příjezdu pendolina na okruh informoval VUZ na sociálních sítích.
Montáž ETCS do první jednotky začala loni v září, probíhá ve společnosti ČMŽO – elektronika, která je subdodavatelem ČD-Telematika.
Kvůli instalaci ETCS je vždy jedna z jednotek mimo provoz. Nemělo by to však znamenat, že cestující místo plánovaného pendolina poveze jiná souprava. Instalace bude probíhat ale i do zbytku jednotky poškozené po nehodě v Bohumíně v červnu 2022. Dopravce se předloni rozhodl, že pět nepoškozených vozů zařadí do výměnného systému těžké údržby s ostatními pendoliny. Tento systém zkrátí dobu těžké údržby na třetinu, tedy z 90 na zhruba 30 dní.
V přepočtu na jedno vozidlo je pořízení ETCS do pendolin bezkonkurečně nejdražší. Bezpečnější provoz vyjde u každé jednotky na 59 milionů korun. Důvodem vysoké ceny je především nízký počet vozidel, na které se budou rozpočítávat náklady na prototyp a testování. Běžná cena za instalaci se pohybuje mezi 10 až 20 mil. korun.
Zakázku získala za 413,9 milionu korun společnost ČD-Telematika.