Brno jako první město v tuzemsku zavedlo sdílenou zónu. U nádraží jsou si všichni rovni
V rámci sdílené zóny se mají všichni respektovat, automobily nejsou chodcům nadřazeny. Přednost tu má pouze tramvaj.
Brno se stalo prvním městem v republice, které uvedlo v realitu takzvanou sdílenou zónu. Využilo novelu zákona o silničním provozu, která prostor, kde jsou si všichni účastníci provozu rovni, od ledna zavedla do české legislativy.
Brno sdílenou zónu vytvořilo v přednádražním prostoru, a to při ulici Nádražní u obchodního centra Letmo. V platnost nová úprava vstoupila dnes. Město tak reaguje na situaci, kdy byla na stejném místě Krajským úřadem Jihomoravského kraje zrušena pěší zóna.
„Sdílená zóna je pro lokalitu přednádraží ideální a pro tyto a jí podobné prostory byla koncipována,“ uvedl již dříve radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.
Podle něj nemusejí mít lidé obavy z velkého provozu. Díky zákazům odbočení vlevo, které jsou zavedeny ve směru od Nových sadů na Koliště a z Koliště směrem na Benešovu, by se na komunikaci při ulici Nádražní měli dostat pouze rezidenti z okolí Novobranské nebo auta strážníků, policie či dopravní obsluhy.
„Při dodržování dopravních předpisů není tedy možné, aby se v uvedené oblasti díky novému dopravnímu značení zvýšil počet vozidel,“ dodal Kratochvíl.
Maximálně 20 km/h
Město sdílenou zónu zavedlo opatřením obecné povahy. Ve sdílené zóně je snížena rychlost na 20 km/h. V rámci sdílené zóny se mají všichni respektovat, automobily nejsou chodcům nadřazeny. Přednost tu má pouze tramvaj. Pěší a cyklisté mohou využívat celou šířku prostoru komunikace. Parkování jízdních kol a vozidel je povoleno jen na místech k tomu určených.
Město umožní zásobování místních podniků na 30 minut v ranních hodinách. U OC Letmo najdou řidiči i obrátková místa na parkování. Ta jsou k dispozici po celý den. Dodržování pravidel budou kontrolovat strážníci městské policie, připravuje se instalace kamer.