Polsko zaplatí za kilometr vlaku z Prahy k Baltu dvakrát více než Česko. Nesoutěžilo
Podle sdružení alternativních dopravců rozdíl ukazuje výhodu soutěží.
Provoz stejného vlaku bude daňové poplatníky v Česku a v Polsku stát naprosto rozdílné částky v přepočtu na ujetý kilometr. Ukazuje to nová smlouva, kterou uzavřelo polské ministerstvo dopravy s polským státním dopravcem PKP Intercity na provoz vlaků z Prahy do Gdyně. Půjde o linku Ex32. České ministerstvo dopravy vybralo pro provoz na tuzemských kolejích České dráhy.
Zatímco v Česku bude platit ministerstvo dopravy 76,72 Kč za kilometr, v Polsku bude cena za jeden kilometr stejného vlaku více než dvojnásobná: v přepočtu 174 Kč za kilometr.
Na rozdíl upozornilo evropské sdružení alternativních železničních dopravců Allrail v tiskové zprávě. Zdůraznilo skutečnost, že v Česku proběhla na provoz vlaků soutěž (takzvané tržní konzultace), zatímco v Polsku ne.
Nová linka k Baltu. Cesta vlakem z Prahy do Gdyně má trvat devět hodin
Provoz vlaků na české straně získaly České dráhy, které v soutěži porazily svoji cenou RegioJet. Nové spojení bude v provozu čtyřikrát denně, začít má letos v prosinci se změnou jízdního řádu.
„Minulá polská vláda do PKP Intercity dosadila své politické kamarády a ještě přímým zadáním ochránila neefektivní strukturu dopravce,“ uvedl Allrail ve svém prohlášení. Podle Allrail příklad nové přeshraniční linky a rozdíl v cenách za kilometr ukazuje výhodu soutěží na dopravní výkony. „Ušetřené peníze mohly být použity například na zlepšení infrastruktury nebo navýšení rozsahu výkonů,“ dodal generální tajemník Allrail Nick Brooks.