Pardubické letiště sní o větší hale, dostavba druhého patra může začít příští rok

Letiště Pardubice. Zdroj: Facebook.com - Pardubice airport - letiště PardubiceLetiště Pardubice. Zdroj: Facebook.com - Pardubice airport - letiště Pardubice

Provozovatel civilní části si chce na stavbu vydělat rozprodejem majetku.

V příštím roce by mohla začít dostavba druhého patra letištní haly v Pardubicích. Budova je hotová od roku 2018, ale kvůli nedostatku peněz není druhé patro v provozu. Peníze na investici za desítky milionů korun chce letiště získat prodejem zbytných budov. ČTK to řekl Ivan Čech, ředitel East Bohemian Airport, firma mezinárodní civilní letiště provozuje.

„Máme vyprojektováno a máme vymyšleno a schváleno představenstvem, jak to ufinancujeme bez toho, aby to stálo veřejné prostředky. Je veřejným tajemstvím, že chceme zbytné budovy v majetku společnosti prodat a investovat peníze do terminálu,“ řekl Čech.

Bližší náklady ředitel EBA neuvedl, podle něj půjde o desítky milionů korun. „Ideálně bychom chtěli v příštím roce soutěžit, naše představa je, že v zimním letovém řádu, kdy není tak velký provoz, bychom zahájili přestavbu. Jestli se bavíme o tom, že chceme 200 000 odbavených cestujících, tak jim potřebujeme nabídnout další občerstvení, lepší zázemí,“ řekl Čech.

Pardubický hejtman Martin Netolický (3PK/SOCDEM) dnes řekl, že kraj chce s městem Pardubice znovu projednat plány budoucího rozvoje pardubického letiště. Podle něj by nedávná policejní razie na pardubickém magistrátu mohla zkomplikovat přípravu stavby. Může se například změnit například harmonogram dostavby terminálu, která není termínově vázána žádnou dotací, současné prostory také považuje za postačující zájmu cestujících.

Hluboce pod rekordem

Letiště má velké plány, chce se vrátit k většímu počtu cestujících, postupně se mu daří jejich počty navyšovat. Rekordním byl se 184.000 cestujícími rok 2013. V minulosti ale letiště přišlo o ruskou klientelu, do letectví zasáhl covid a nelétá se kvůli válce na Ukrajinu. Letiště se teď víc orientuje na charterové lety a nabízí i pravidelné linky.

„Chceme nabízet charterové lety od dubna do listopadu, jako je Egypt, Turecko, možná i dlouhodobě Tunisko. Kdy tam ještě počasí umožňuje koupání, klienti se po tom ptají. Chceme nabídnout víc charterových destinací i pravidelné linky,“ řekl Čech.

Letiště letos odbaví kolem 120 000 pasažérů. Kvůli údržbě dráhy, která trvala od zimy do jara, nefungovalo celý rok. „Sezona byla o něco kratší. Nebyla nejhorší, jakmile řeknu, že byla dobrá, tak už tady nemám co dělat. Spokojený opravdu nejsem, rekordy máme před sebou, větší výzvy máme stále před sebou,“ řekl Čech.

Příští rok by měl letišti přinést víc cestujících, odhadem 190 000 lidí. Své plány zveřejnily cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer. Nabídnou 14 charterových dovolenkových míst v deseti zemích. Ryanair k celoroční lince do španělského Alicante chce od dubna příštího roku dvakrát týdně létat do Girony, letiště je na pobřeží Costa Brava, zhruba 100 kilometrů od Barcelony. „První prodeje naznačují, že lidé mají zájem a kupují,“ řekl Čech.

Firmu EBA vlastní ze dvou třetin město Pardubice, z třetiny kraj. Civilní mezinárodní letiště existuje v Pardubicích od roku 1994. Letiště je dlouhodobě ztrátové. Oba vlastníci do společnosti EBA postupně vložili kolem 700 milionů korun, aby ji udrželi při životě. Nový terminál asi za čtvrt miliardy korun má letiště od roku 2018, investici splácí.

Tagy East Bohemian Airport EBA Letiště Pardubice PED
42 komentářů