Praha se pochválila za rekonstrukci Barrandovského mostu. Opravy chce zkrátit o rok
Děkuji všem hrdinům rekonstrukce, uvedl náměstek Hřib. Město má velké plány s betonem UHPC.
Opravy pražského Barrandovského mostu jsou v polovině. V příštích dvou letech mají navázat další dvě fáze, kdy se provede rekonstrukce severní části nejvytíženějšího mostu v Česku.
Magistrát nyní s TSK ověřuje možnost, že následující fáze spojí do jedné. Opravy a spojená dopravní omezení by se tak zkrátily o rok.
Podle ředitele TSK Jozefa Sinčáka by se to mohlo podařit díky zkušenostem z dosavadních prací a menší komplikovanosti severní části mostu.
TSK si pochvaluje hlavně využití vysokopevnostního betonu UHPC. Ten je sice výrazně obtížnější na přípravu a aplikaci, jeho vlastnosti však zjednodušují práce a zvyšují životnost konstrukce.
Letos začaly první práce na mostě 15. května, finální zkoušky je ukončily 2. září.
Město nyní provedlo vyhodnocení 2. etapy oprav. Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba nasbíraná dopravní data ukázala, že opatření byla velmi dobře připravena a nedošlo tak k žádným výrazným komplikacím.
„Dojezdové doby se někde navýšily, ale většinou to bylo do 5 minut. Někde se dokonce zkrátily, ale ke kolapsu dopravy nedošlo,“ uvedl Hřib na tiskové konferenci.
Podle něj k tomu pomohla hlavně kvalitní informační kampaň. „Děkuji všem hrdinům rekonstrukce, z TSK i od zhotovitele. A také bleskurychlé odtahové službě, která řešila nehody.“
Velké plány s UHPC
Podle Jozefa Sinčáka z TSK se jedná o nejrozsáhlejší pražskou rekonstrukci minimálně za 10 let. „Nemá konkurenci. Denně se během ní scházeli specialisté i experti z akademického prostředí.“
Náměstek ředitele TSK Josef Richtr popsal obtížné odstraňování asfaltu, ale hlavně masivní izolace. „Pod izolací byla ještě pečetící vrstva z asfaltu. Fréza jela na samou konzoli mostu,“ uvedl Richtr.
Pochvaloval si hlavně spolupráci s ČVUT na ultra vysokohodnotném betonu UHPC. „Má úžasné vlastnosti v tahu i v tlaku, je absolutně nepropustný vodou.“ Beton vlastně připomíná jen z dálky, jsou v něm drobné drátky, ukládka je obtížná.
TSK má podle něj s betonem velké plány do budoucna. „Na severním mostě nebudeme používat vůbec izolaci, ta se navíc musí každých 30 letech obnovovat, takže prodloužíme i životnost oprav,“ dodal. UHPC podle něj spoří i náklady na údržbu, město chce nyní stavět právě takto – nízkonákladově.
Práce probíhaly i pod mostem, kde se vyměňovala ložiska. Ta se už nyní opravují i na severní části. Most má plnou zatížitelnost 32 tun.
Město během stavby monitorovalo i změny dopravních toků. Doprava poklesla na ulici k Barrandovu i na Strakonické. Zhoustla ale v dalším okolí mostu a hlavně v severní části města. Ukazuje to následující mapa, město využilo měřicí vozidla i systém komunitních dat WAZE od Googlu.