V Paříži vyjelo poprvé metro na část budoucí okružní linky kolem hlavního města
Provoz s cestujícími má začít na prvním úseku za dva roky. Vyhloubeno je už přes 34 kilometrů nové trati.
Ambiciózní projekt rozšíření pařížského metra nazvaný Grand Paris Express pokročil do další fáze. Tento týden vyjela první automatická souprava metra na část budoucí linky 15, která v budoucnu bude okružní kolem hlavního města.
První zkušební jízda proběhla v Champigny-sur-Marne na jihovýchodě pařížské aglomerace. Cestujícím se první úsek má otevřít na konci roku 2025. Celý projekt Grand Paris Express je jedním z největších infrastrukturních projektů v Evropě s náklady přes 35 miliard eur.
V jejím rámci vzniká přes 200 kilometrů kolejí. Linka 15 bude měřit 75 kilometrů, bude okružní. Provoz bude automatický, soupravy budou bez strojvedoucích. „Je to projekt, který nemá ve světě obdoby,“ řekl prezident Société du grand Paris (SGP) Jean-François Monteils.
Tato nová trasa metra bude objíždět Paříž přes vnitřní předměstí. Kompletně má být hotovo v roce 2030. O projektu rozhodla vláda Nicolase Sarkozyho před 15 lety, stavba běží od roku 2015. Součástí je vybudování 68 nových stanic po celém regionu Île-de-France. Kompletně je popsán na stránkách Grand Paris Express. Aktuálně je vyhloubeno celkem 34,5 kilometru nové trati.
Součástí projektu je vybudování dalších tří linek a prodloužení stávajících linek 11 a 14. Autoři projektu očekávají, že denně nové spojení po dokončení využijí až dva miliony cestujících a výrazně zlepší dopravní obslužnost dalších částí města.
Jízda metra po prvním úseku byla premiérou i pro nová vozidla, která budou v rámci nového projektu jezdit. Pro linky 16 a 17 bude využita třívozová souprava, pro okružní bude šestivozová souprava. Vlaky budou zvládat rychlost až 100 km/h v plně automatickém provozu.