Ministr hasí problémy s ETCS. Chystá se masivní zátěžová simulace na koridoru
Problémy má vyřešit kompletní sběr dat v dohledovém centru a zapojení všech aktérů.
Už za 13 měsíců by měl na vybraných železničních úsecích odstartovat výhradní provoz vlaků se zabezpečovačem ETCS. Příprava projektu ale čelí problémům, na trati Olomouc – Uničov, kde se systém testuje, se vlaky samovolně zastavují v nouzovém režimu. V některé dny se zastavilo až osm vlaků a provoz kolaboval.
Ministr dopravy Martin Kupka proto svolal jednání všech klíčových organizací, dopravců i výrobců technologií, aby se problém mohl začít řešit komplexně.
„Problémy na Uničovce bereme jako impuls. Musíme stanovit jasný plán, abychom nenarazili do zdi,“ uvedl Kupka. Dodal, že české komplikace nejsou ojedinělé, ve Španělsku se testovalo 18 měsíců, jinde i dva roky.
Osm výpadků za den. Blamáž s ETCS na Uničov pokračuje, problémů přibývá
Na jednání Kupka vytyčil jasné následující kroky. Ustanovil tým pod vedením expertů Drážního úřadu a Správy železnic, který bude veškerá jednání a testování koordinovat a ponese za ně odpovědnost.
V březnu bude jasno
Na přelomu února a března se celá skupina znovu sejde a nastaví přesný harmonogram dalších kroků v zavádění systému. Česko stále počítá s výhradním provozem ETCS od 1. ledna 2025 na 903 kilometrech tratí s jedinou výjimkou. Už nyní je jasné, že se nestihne zavedení na levobřežním koridoru podél Labe.
V nejbližších dnech se podle Kupky musí rozběhnout kompletní předávání veškerých dat z lokomotiv od dopravců do centrálního bodu v rámci SŽ. „Datový tok v dohledovém centru bude strukturovaný a jasný. Dopravci budou poskytovat zpětnou vazbu z jednotek,“ popsal Kupka.
Do poloviny ledna pak podle něj proběhne klíčová zátěžová simulace ETCS na jednom z vytížených koridorových úseků. „Bude tam nasazeno co nejvíce různých jednotek a dopravců,“ dodal ministr. Některé vozy si pro testy SŽ zapůjčí.
Simulace má nalézt například chyby v přenosu dat mezi základovými stanicemi BTS a palubními jednotkami. Úsek ještě vybrán nebyl, pravděpodobně to však bude koridor mezi Českou Třebovou a Brnem. Simulace proběhne v noci, aby neomezovala tolik provoz.
Brzy pod jedním procentem
„Nečekali jsme, co zavádění systému znamená z pohledu komunikace, nejen datové, ale i jednotlivých aktérů,“ řekl k problémům na Uničovce ředitel SŽ Jiří Svoboda.
Dokument: Správa železnic vysvětluje problémy s ETCS. Potíže měli i jinde, píše
Dodal, že je vděčný, že se pro testy vybrala regionální trať. „Máme za sebou 11 měsíců testů. Problémy se zastavením v nouzovém režimu byly u třech procent spojů, nyní se blížíme jednomu procentu. V Německu jsou pod procentem, toho docílíme do několika týdnů,“ věří Svoboda.
Momentálně se podle něj řeší třeba „utopení“ některých antén v lokomotivách. Její pozice je podle něj v řadě případů rozhodující, někde vadí střecha, jindy třeba klimatizace. Problémy jsou hlavně u starších lokomotiv, které se netestovaly už dříve v zahraničí. Například u zkušebního Vectronu SŽ byl počet problémových jízd podle něj minimální.