Nebylo jisté, že se trať bude stavět. ŘSD vysvětluje, proč pod D3 chybí zárodek tunelu
Zároveň by výstavba předstihového objektu znamenala výrazný stavební zásah do stávající silnice I/3, která byla v tomto úseku v provozu jako polovina budoucí dálnice.
Velké diskuse vyvolal pondělní článek deníku Zdopravy.cz o tom, že Správa železnic žádá o změnu územního rozhodnutí k úseku IV. koridoru Nemanice – Ševětín. Konkrétně jde o přípravu Chotýčanského tunelu (4 775 metrů), který má na svém severním konci podejít dálnici D3. Dálnice ale navzdory původním plánům není na železniční tunel připravena. Deník Zdopravy.cz proto požádal o reakci i Ředitelství silnic a dálnic, kterou dodal mluvčí Jan Rýdl. Zde je beze změn.
Ve fázi zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí modernizace úseku Nemanice – Ševětín (v letech 2009–2011) bylo řešeno křížení novostavby trati s připravovanou stavbou ŘSD – výstavba dálnice D3 Ševětín – Borek. Obě připravované stavby byly tehdy vzájemně koordinovány a počítalo se s tím, že stavba dálnice D3, která měla být realizována jako první, v sobě bude zahrnovat předstihový objekt tzv. „hluchého“ dálničního mostu, který měl následně zajistit možnost výstavby Chotýčanského tunelu bez přerušení provozu na dálnici.
V září 2011 bylo společně tehdejší vedením SŽDC, ŘSD a MD rozhodnuto o nezařazení předstihového mostního objektu do připravované stavby dálnice D3. Důvodem byla skutečnost, že novostavba trati nebyla tehdy definitivně ukotvená. Přípravu novostavby trati komplikovaly v té době rovněž relativně vysoké náklady, a ne úplně příznivě vycházející ekonomické hodnocení. Nebyla jistota, že se nová trať vůbec bude stavět. Zároveň by výstavba předstihového objektu znamenala výrazný stavební zásah do stávající silnice I/3, která byla v tomto úseku v provozu jako polovina budoucí dálnice.
Územní rozhodnutí na stavbu trati Nemanice – Ševětín se dostalo nakonec do právní moci až v říjnu 2019, po velmi složitých procesech v rámci územního řízení. V té době byla dálnice D3 dávno stavebně povolena a ve výstavbě.
Křížení připravované železniční trati s dálnicí D3 musí být realizováno formou hloubeného tunelu, vždy pod jedním jízdním pásem dálnice a převedením dopravy do pásu druhého.
Požádali jsme projektanty, aby připravili stavbu organizačně tak, aby omezení na dálnici D3 bylo co nejkratší a co nejméně omezilo provoz. Dálnice D3 je postavena v šířkovém uspořádání umožňující vedení provozu v režimu 2+2 jízdní pruhy na jednom jízdním pásu. Dopad stavby na silniční provoz tak může být i s ohledem na stávající dopravní intenzity minimální.
Činnost SŽ a ŘSD je aktuálně plně koordinována.