Trest za nedostatek řidičů. Ústecký kraj pokutoval TD Bus 48 miliony korun
Ústecký kraj udělil nejvyšší pokutu ve své historii za nedodržování smluv na provoz regionálních autobusů. Pokuta dosahuje výše 48 milionů
Ústecký kraj udělil nejvyšší pokutu ve své historii za nedodržování smluv na provoz regionálních autobusů. Pokuta dosahuje výše 48 milionů korun a dostala ji společnost TD Bus, která je následníkem společnosti BusLine.
Na TD Bus připadla drtivá většina pokut, jejichž udělení schválila tento týden krajská rada. Z pokut v objemu 48,6 milionu připadá na TD Bus 48,3 milionu korun.
„Podle tvrzení společnosti kvůli personální situaci nemohla obsluhovat některé spoje napříč oblastmi, což mělo za důsledek vypočítání velmi vysoké smluvní sankce,“ napsal kraj v tiskové zprávě.
Za období od ledna 2015 do září 2018 obdržel TD BUS (dříve BusLine) pokuty za porušení smluvních ustanovení v souhrnné výši 54,98 milionu korun. Pokut bylo uděleno více než 150, dávají se za každou oblast zvlášť a různá porušení. „Poslední souhrnná pokuta za neodjeté spoje se zcela vymyká, což jen potvrzuje masivnost porušování smlouvy. Jednalo se o více než 2 800 neodjetých spojů v srpnu a v září,“ uvedla Fraňková. Kraj podle smlouvy uplatňuje pokutu ve výši 1000 korun za každý neodjetý kilometr.
Informace o spojích, které nejely, kraj získává od cestujících, obecních úřadů i dispečerů. „Nejeté spoje byly prověřovány v systému EFC (sledování vozidel pomocí GPS) i v automatickém dispečinku DÚK. Dopravce měl možnost se vyjádřit, pokud tak učinil, vždy jako důvod uvedl nedostatek řidičů,“ uvedl kraj v tiskové zprávě.
Ústecký kraj i kvůli problémům s dopravci založil svoji vlastní dopravní společnost, ta už převzala provoz některých linek.
TD Bus, dříve Busline, v Ústeckém kraji narazil s požadavky na dodatečné platby nad rámec uzavřenými smlouvy. Firma sama oznámila odchod z části smluv, protože je nebyla schopna dodržet. Mladá fronta Dnes citovala vyjádření šéfa firmy Milana Tomse, podle kterého je pokuta likvidační. „Každopádně ji nezaplatíme, není z čeho. Kraj si kvůli zajištění dopravy na Ústecku a Děčínsku pronajal předražené autobusy a důvod, proč se nyní takto chová, je ten, že se potřebuje vyhnout trestnímu stíhání kvůli tomuto neuváženému pronájmu. Jediný cíl nyní je zlikvidovat TD Bus a vytvořit tím krizový stav. Pak už nikdo nebude koukat na to, co kolik stojí,“ řekl MF Dnes Toms.