Ve finále o Nový Hlavák bojoval i český ateliér. Návrh zachovává původní halu, Italy fascinuje

Studie, která obsadila třetí místo v tendru Nový Hlavák. Zdroj: re:architektiStudie, která obsadila třetí místo v tendru Nový Hlavák. Zdroj: re:architekti

Ateliér re:architekti obsadil v soutěži třetí místo. Jeho návrh je výrazně konzervativnější.

Odbavovací hala pražského hlavního nádraží a okolní park už zná od úterý svou budoucí podobu. V mezinárodní architektonické soutěži zvítězili architekti z kodaňského studia Henning Larsen Architects. 

V závěrečné fázi tendru nazvaného Nový Hlavák soupeřily tři návrhy. Na třetím místě se umístilo jediné české studio mezi finalisty. Ateliér re:architekti spolupracující s italskými kolegy ze studií baukuh a YellowOffice nyní zveřejnil vizualizace svého návrhu.

Klíčovými prvky jsou podle studia zachování hodnot stávající odbavovací haly a vytvoření nové vstupní brány do historického centra Prahy.

Vítězný dánský návrh je totiž poměrně radikální, původní odbavovací halu má zcela nahradit největší dřevostavba v Česku. Podle ateliéru re:architekti je však současná hala architektů Bočana, Šrámka, Dandy a Šrámkové jednou z nejvýznamnějších českých staveb druhé poloviny dvacátého století.

Nový Hlavák: Nevzhlednou nádražní halu nahradí největší dřevostavba v Česku

„Dlouhodobě se zabýváme projekty konverze a revitalizace historických budov, kde je nutné jasně popsat kvality historické stavby a pak na ně citlivě navázat,“ uvádí Ondřej Synek z ateliéru re:architekti.

„V případě nové odbavovací haly vidíme neopakovatelnou kvalitu v její velkorysosti, lapidárnosti a skvělé kvalitě detailů. Proto jsme se rozhodli ji bez velkých zásahů zachovat a zapojit do nového řešení celku nádraží, což hala ve své robustnosti a jednoduchosti snadno umožňuje,“ dodává k návrhu.

„Klenot postmoderní architektury východního bloku“

Nový Hlavák v sobě integruje tři propojené projekty. Jde o úpravy odbavovací haly hlavního nádraží, revitalizaci Vrchlického sadů a stavby přilehlé tramvajové trati od Národního muzea po Bolzanovu ulici.

Studie, která obsadila třetí místo v tendru Nový Hlavák. Zdroj: re:architektiStudie, která obsadila třetí místo v tendru Nový Hlavák. Zdroj: re:architektiStudie, která obsadila třetí místo v tendru Nový Hlavák. Zdroj: re:architektiStudie, která obsadila třetí místo v tendru Nový Hlavák. Zdroj: re:architektiStudie, která obsadila třetí místo v tendru Nový Hlavák. Zdroj: re:architektiStudie, která obsadila třetí místo v tendru Nový Hlavák. Zdroj: re:architektiStudie, která obsadila třetí místo v tendru Nový Hlavák. Zdroj: re:architekti

Z původních 26 ateliérů, které se o zakázku ucházely, byl výběr v semifinále zúžen na pět, z nichž vzešli pouze tři finalisté. Těmi byli kromě vítězného týmu z Dánska také španělští Miralles Tagliabue spolu s pražskou pobočkou barcelonských OCA architects.

Uvnitř nové odbavovací haly bylo cílem navýšení kapacity až na dvojnásobek, zapojení budoucích linek příměstských vlaků, metra D a plánované vysokorychlostní železnice.

Re:architekti říkají, že oslovili ke spolupráci kolegy z italského ateliéru baukuh pro jejich schopnost vidět a pochopit kvality stávající budovy.

„Odbavovací hala je bezpochyby jedním z nejvýznamnějších příkladů nemnohé postmoderní architektury východního bloku. Zároveň se jedná o jedno z jejích nejsofistikovanějších ztělesnění vůbec,“ říká Pier Paolo Tamburelli, spoluzakladatel studia baukuh.

Dodává, že stavbou byl fascinován již při předchozí návštěvě Prahy.

Nová křídla

Návrh ateliérů re:architekti a baukuh doplňuje nynější stavbu o nová křídla v místě parkovacích ramp. Ta obsahují především nové vstupy do objektu, které dodávají chybějící propojení od Václavského náměstí k Masarykovu nádraží. Obchody podél nových cest jsou rozmístěny tak, aby nebránily průchodu.

Návrh počítá s umístěním nové vlakové stanice linek S v zastávce Opera, tedy v prostoru mezi hlavním nádražím a Václavským náměstím. Projekt je též připraven na napojení na obě hlavní diskutované varianty vedení linky metra D.

Na střeše odbavovací haly je místo neutěšeného parkoviště navrženo nové veřejné prostranství s výhledem na park a novoměstské střechy, kam se otáčí restaurace, kavárny a prostor využitelný pro novou pobočku knihovny.

Tento doplněk Vrchlického sadů, který snese intenzivní městské využití, může podle architektů fungovat i se současnou magistrálou, ale s jejím nevyhnutelným zklidněním by se stal ještě příjemnějším městským prostorem.

Pražští zastupitelé vítěze soutěže schválili minulý týden, vítězné studio Henning Larsen Architects nyní uzavře separátní smlouvy se všemi třemi zadavateli, tedy Správou želenic, dopravním podnikem a magistrátem. Předpokládaný začátek přestavby je v roce 2028. Podle předběžných odhadů by měla stát dvě miliardy korun.

Tagy architektonická soutěž Nový Hlavák Praha hlavní nádraží re:architekti Vrchlického sady
131 komentářů