Jančurův nový plán. Do deseti let chce předstihnout České dráhy
RegioJet se podle svého majitele zaměří již jen na pořizování nových vlaků.
Vítězství v zatím největší zakázce na české železnici zvýšilo sebevědomí a ambice Radima Jančury, majitele RegioJetu. Dosud druhý největší osobní železniční dopravce v Česku plánuje, že se postupně stane tuzemskou jedničkou.
Jančura to uvedl poté, co Ústecký kraj vyhlásil RegioJet vítězem soutěže na provoz souboru nazvaného Elektrická páteř, který znamená ročně 3,3 milionu kilometr. Pokud s ním kraj uzavře smlouvu, převezme od prosince 2026 provoz po Českých drahách.
Obří soutěž na provoz vlaků v Ústeckém kraji vyhrál RegioJet, České dráhy nebyly hodnoceny
„Ambicí RegioJetu je stát se do deseti let největším dopravcem. Od prosince dochází ke konci možnosti zadávat zakázky bez soutěže, což je v souladu s evropskou legislativou. Tato změna vyžaduje, aby během příštích deseti let byly všechny železniční výkony, které nyní většinou drží České dráhy díky přímému zadání, znovu soutěženy. Naším cílem je každý rok získávat alespoň dalších 5 % tržního podílu. Tato úspěšná soutěž je součástí této strategie,“ uvedl Jančura.
Podle výroční zprávy Správy železnic na RegioJet připadlo loni 5,54 % ujetých kilometrů na české železniční síti mezi osobními dopravci. České dráhy zaznamenaly loni další pokles podílu na 82,65 %, stále ale výrazně dominují. Jejich podíl ale bude klesat: letos RegioJet vyhrál soutěž na provoz linky R9 z Prahy do Brna, dopravce přijde také o výkony v Plzeňském kraji.
Podle Jančury se firma zaměří už jen na nákup nových vlaků. „Doposud jsme byli nuceni kupovat z ekonomických důvodů zejména starší vlaky, naopak od tohoto roku už máme strategii pouze nových souprav,“ dodal Jančura.
Podmínky soutěže nevyžadovaly nasazení nových vlaků, ale RegioJet nasadí 23 nových nízkopodlažních jednotek PESA Elf.eu, které splňují všechny technické požadavky – včetně rychlosti minimálně 160 km/h, vybavení ETCS a možnosti spojení až tří jednotek současně.