Kolem Náchoda začal archeologický průzkum, stavební povolení pro obchvat napadl spolek
Odvolání se týká platnosti závazných stanovisek, úřady je již potvrdily.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo s pracemi na záchranném archeologickém výzkumu v trase budoucího obchvatu Náchoda. Přípravy desítky let odkládané stavby se ale po vydání stavebního povolení na jaře letošního roku komplikují. Proti povolení podal odvolání místní Sbor dobrovolných občanů.
Odvolání vyplývá z informací na úřední desce ministerstva dopravy, které tento týden oznámilo doplnění celého spisu. Z materiálu vyplývá, že jde z velké části o procesní záležitost v podobě žádosti o potvrzení takzvaných závazných stanovisek. Ty už příslušné úřady doplnily.
Sbor napadal už v minulosti stavbu obchvatu při územním řízení. Zveřejnění stanovisek nadřízených orgánů je dalším krokem k tomu, aby mohlo ministerstvo dopravy odvolání vyřešit. ŘSD má zatím ještě čas: i podle původních plánů počítalo se zahájením stavby až na konci příštího roku.
V trase obchvatu se již objevily první stavební stroje. Práce na záchranném archeologickém výzkumu začaly v půlce října. Hotovy mají být do sedmi měsíců, uvedlo ŘSD na svých stránkách. Podle informací v registru smluv provádí záchranný archeologický výzkum ve výběrovém řízení sdružení Univerzity Hradec Králové a společnosti Smola HK za 42,4 milionu korun. Zemní práce pro výzkum provádí Metrostav Infrastructure za 17,9 milionu korun.
Desítky let plánování
Náchod je jedním z největších měst v zemi, přes které dosud jezdí veškerá tranzitní doprava. V budoucnu by mělo ulevit městu od dopravy kromě obchvatu i přesunutí části tranzitu na dálnici D11. O stavbě obchvatu se v Náchodě mluví od 90. let. V roce 2017 získalo ŘSD na stavbu po osmi letech od žádosti pravomocné územní rozhodnutí.
Severní obchvat města má vyjít na 3,147 miliardy korun. Je navržen v kategorii S 11,5/70 v celkové délce 6 485 metrů. Začne u Vysokova, kde vznikne pětiramenná okružní křižovatka. Skončí v Bělovsi těsně na hranici s Polskem. V trase obchvatu jsou navrženy dva tunely. Hloubený tunel Kramolna délky 100 metrů a tunel Dolní Radechová délky 363 metrů, který obsahuje ražené i hloubené části. Největšími navrženými mosty jsou estakáda Dolní Radechová délky 257 metrů a estakáda Běloves délky 326 metrů. Součástí stavby bude i 930 metrů dlouhá přeložka silnice I/14, která k Náchodu přivádí dopravu od Nového Města nad Metují a Rychnova nad Kněžnou.
Samotná stavba, která potrvá zhruba tři roky, má začít v závěru příštího roku. Kompletně je popsána v informačním letáku.