Předpřebírka. Pantery Českých drah jsou v dobrém stavu, chválí Arriva. O ETCS firmy mlží
Problematika vybavení ETCS u těchto vozidel má z pohledu ČD několik rovin, a proto samotná otázka vybavení předmětných vozidel nebyla doposud uzavřena, říká mluvčí ČD.
Už jen zhruba tři týdny zbývají do střídání dopravců na lince P1 Horažďovice předměstí – Plzeň – Pňovany. České dráhy v noci z 9. na 10. prosince předají provoz Arrivě, a to včetně devíti zánovních jednotek RegioPanter, které dnes na lince jezdí. Půjde o první akci tohoto druhu v tuzemsku. Firmy proto už přikročily k předběžnému ohledání jednotek, v rámci kterého Arriva vlaky zkontrolovala. Procesu říkají předpřejímka nebo předpřebírka.
„Předpřejímka proběhla už u všech jednotek a můžeme konstatovat, že jednotky jsou ve velmi dobrém technickém stavu. Byly identifikovány pouze drobné závady, které odpovídají běžnému provoznímu opotřebení. Ke skutečnému předání jednotek dojde ze soboty 9. na neděli 10. prosince,“ sdělil mluvčí Arrivy Jan Holub. Podle něj má Arriva na převzetí provozu už připravené i zaměstnance, od strojvedoucích přes průvodčí a pokladní až po dozorčí provozu.
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského vytvářejí dráhy podmínky pro plynulou změnu dopravce. „Takzvaná předpřebírka má za cíl usnadnit a zrychlit předání jednotek, které musejí v závazku jednoho dopravce jezdit do 9. prosince a v závazku nového dopravce od 10. prosince. Společnost, která jednotky kupuje, tak má v předstihu dostatek času se s jednotkami seznámit, prohlédnout je a zjistit jejich technický a provozní stav a další detaily tak, aby předání provozu v noci z 9. na 10. prosince proběhlo plynule a bez větších komplikací,“ řekl Šťáhlavský.
Idylka však končí, když přijde řeč na vybavení RegioPanterů zabezpečovacím systémem ETCS. České dráhy mají na osazení systému do RegioPanterů a InterPanterů rámcovou smlouvu se Škodou Group. Není ale jasné, zda a jak ji využije Arriva. „K ETCS v jednotkách se váže řada smluvních vztahů, které se týkají i jiných firem, proto nám to teď nepřísluší komentovat,“ uvedl Holub.
„České dráhy realizují průběžně kroky k plánovanému vybavení vozidel ETCS dle jejich smluvních závazků. Problematika vybavení ETCS u těchto vozidel má z pohledu ČD několik rovin, a proto samotná otázka vybavení předmětných vozidel nebyla doposud uzavřena,“ neupřesnil Šťáhlavský.
Společnost Arriva vlaky podepsala smlouvu s Plzeňským krajem na provoz elektrických jednotek na lince P1 letos v květnu, když v soutěži Plzeňského kraje nabídla nejnižší cenu. Smlouva je na 15 let. Arriva bude provozovat také pokladny: Blovice, Nepomuk, Plzeň Jižní předměstí, Plzeň hlavní nádraží a Starý Plzenec.