Provoz na Baťově kanálu opět houstne, rekord z roku 2020 ale překonán nebyl
V říjnu začaly práce na modernizaci plavební komory Spytihněv, skončit by měly do konce dubna 2024.
Baťův kanál má za sebou druhou nejúspěšnější sezonu, pokud jde o hustotu lodního provozu. Plavební komory zaznamenaly celkem 38 751 proplavených lodí, na kterých bylo 181 546 osob. Ve srovnání s loňským rokem je to o 100 proplutí a 3 000 osob více. Statistiky dnes zveřejnilo Povodí Moravy.
Od roku 2013, kdy se začaly údaje o proplutí na plavebních komorách evidovat, rostl počet proplutí až do roku 2020. Tehdy Baťův kanál zaznamenal rekordních 42 072 proplutí plavebními komorami a 193 770 osob na lodích. V následujících letech došlo k mírnému poklesu.
Skutečných lodí a osob je ale na vodě oproti statistikám násobně méně. Povodí Moravy eviduje na každé plavební komoře počet proplutí lodí a počet osob na palubě každé lodi. Výše uvedený počet proplutí je pak součtem údajů ze všech plavebních komor. Pokud se plavidlo proplaví přes pět plavebních komor, je započítáno pětkrát. Tvoří-li osádku plavidla pět lidí, je počet proplavených osob 25.
Povodí Moravy, které je správcem Baťova kanálu, se v posledních pěti letech snaží modernizovat plavební komory; aktuálně zbývají poslední dvě: ve Spytihněvi a Veselí nad Moravou. Práce na komoře ve Spytihněvi začaly letos v říjnu a skončit by měly do konce dubna 2024. Opravu plavební komory ve Veselí nad Moravou zahájí vodohospodáři v říjnu příštího roku.
„Předejdeme tím možným poruchám na zařízení více než osmdesát let starých plavebních komor, kvůli kterým by musela být omezována či dokonce zastavována plavba,“ uvedl šéf Povodí Moravy Václav Gargulák. Práce na obou komorách vyjdou celkem na 47 milionů korun.
Provozně nejvytíženějšími jsou komory Veselí nad Moravou, Vnorovy I, Vnorovy II a Petrov. Aktuálně se staví komora Rohatec, díky které se lodě dostanou až do Hodonína. Rohatec bude čtrnáctou plavební komorou na této vodní cestě a zároveň první novou komorou od dob výstavby kanálu ve druhé polovině 30. let.