Obrazem: Příprava na bagrování Radějovky a vypuštěný přístav aneb Baťův kanál roste na jih
Součástí prací je zbudování nové plavební komory Rohatec a splavnění navazující říčky Radějovky.
Ředitelství vodních cest (ŘVC) a stavební společnost Swietelsky stavební se pochlubily pokroky na stavbě, na jejímž konci má být prodloužení vodní cesty na Baťově kanálu a řece Moravě o zhruba sedm kilometrů na jih.
Součástí prací, které začaly letos v polovině srpna, je zbudování nové plavební komory Rohatec a splavnění navazující říčky Radějovky. Ta propojí jižní konec Baťova kanálu s řekou Moravou, a tím i městem Hodonín. Rohatec bude čtrnáctou plavební komorou na této vodní cestě a zároveň první novou komorou od dob výstavby kanálu ve druhé polovině 30. let.
„Aktuálně se pomocí speciálních strojů zapustily do země štětovnice, které slouží k bezpečnému ohraničení stavební jámy, aby se zde mohla vybudovat nová plavební komora. Dále se odstranila stará konstrukce jednoho z hospodářských mostů. Na jeho místě v budoucnu vyroste most nový, vyšší, aby pod ním mohly proplouvat lodě. Kvůli rozšíření a zkapacitnění říčky ještě probíhá kompletní odtěžení dřevin v blízkosti koryta,“ uvedla společnost Swietelsky stavební na svých facebookových stránkách. Zakázku získala ve sdružení s firmou Metrostav DIZ.
Baťův kanál dnes fakticky představuje „slepou ulici“, která na jihu končí v přístavu Skalica. ŘVC proto pod přístavem nechá zbudovat zdymadlo Rohatec a splavní zhruba osm set metrů říčky Radějovky až k řece Moravě. Nová plavební komora bude vedle jezu Sudoměřice, naproti slovenskému přístavu Skalica na české straně Radějovky. Úprava koryta Radějovky bude spočívat v jeho prohloubení na jednotnou hloubku 1,5 metru. Koryto bude dále upraveno na lichoběžníkový tvar s šířkou ve dně 6 metrů. Rozšíření bude provedeno symetricky podél stávající osy toku.
Dokončení stavby se předpokládá v listopadu 2025, nová část vodní cesty by tak měla být k dispozici pro sezónu 2026. Příprava přitom byla komplikovaná, podle původních plánů mělo být už hotovo. První tendr stát vypsal už před třemi lety. Nejprve jej ale protáhlo řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, následně požadavky Povodí Moravy. Povodí nově chtělo do stavby zahrnout kompletní rekonstrukci jezu Sudoměřice, ŘVC proto raději tendr zrušilo a po zahrnutí požadavků povodí vypsalo loni v září nový.
V Hodoníně se chystá stavba přístavu až pro 80 lodí.