Vodní cestu na horní Vltavě využilo nejméně lodí od jejího dokončení
Poklesy statistik proplavení ovlivnil zejména provoz plavební komory Kořensko, který byl opakovaně přerušen.
Nepoužitelná plavební komora Kořensko pod soutokem Vltavy s Lužnicí se výrazně vepsala do letošních statistik využití vltavské vodní cesty mezi Českými Budějovicemi a Orlíkem. Tamní plavební komory využilo v letní sezóně 8 580 lodí, což je nejméně od dokončení cesty v roce 2017.
„Celkový počet proplavených osob byl 38 779. Je viditelný pokles v počtu proplavených plavidel i osob ve srovnání s rokem 2021, a to z důvodu, že od roku 2022 probíhají práce na bezpečnostním přelivu vodního díla Orlík,“ uvedla Státní plavební správa (SPS) v aktuálně vydané analýze plavební sezony.
Investiční akce Povodí Vltavy, která má za cíl zvýšit odolnost Orlíku vůči extrémním povodním, si žádá udržování nižší hladiny v nádrži, než je obvyklé. Plavební komora Kořensko, která je na konci vzdutí Orlíku, tak často trpí nedostatkem vody. A to přesto, že pod komorou došlo v minulých letech k prohrábce dna. Letos musela být komora zavřená od 21. července do 1. září a pak znovu od 21. září. „Poklesy statistik proplavení ovlivnil zejména provoz plavební komory Kořensko, který byl opakovaně přerušen,“ uvádí SPS.
Rekordním obdobím tak zůstávají pro vltavskou vodní cestu covidové roky 2020 a 2021, kdy se počet proplavených lodí blížil 12 tisícům. Zájem výrazně rostl od roku 2017, kdy se dostavěla plavební komora na jezu v Hněvkovicích. Tím vznikla sto kilometrů dlouhá cesta od hráze Orlíku do Českých Budějovic. V roce 2021 ji od května do září využilo rekordních 49 326.
Ředitelství vodních cest dalo mezi lety 2010 až 2017 do splavnění řeky téměř dvě miliardy korun.
Počet plavidel proplavených na vltavské kaskádě v úseku Kořensko – České Budějovice
Rok | Proplavená plavidla |
2023 | 8 580* |
2022 | 9 851 |
2021 | 11 953 |
2020 | 11 933 |
2019 | 9 418 |
2018 | 9 792 |
2017 | 6 137 |
* do září
Pramen: Státní plavební správa