110. Lajkonik. Krakov završil velkou modernizaci tramvají, dorazil poslední nový vůz
Díky investici mohl dopravní podnik vyřadit většinu vysokopodlažních tramvají.
Krakovský dopravní podnik MPK Kraków završil jednu z největších modernizací svého vozového parku. Minulý týden dorazila do vozovny Nowa Huta poslední tramvaj Stadler Tango Kraków přezdívaná Lajkonik. Celkem jich po městě bude jezdit 110. Poslední dodávka je ze šedesátikusové série ze smlouvy z roku 2020.
Stadler Rail vyhrál v Krakově dvě zakázky: nejprve ve sdružení se Solarisem na 50 tramvají, později na 60 již samostatně.
První tramvaje Lajkonik se objevily v provozu s cestujícími v červnu 2020, nyní je celá dodávka dokončena. Celkem 80 vozů je ve vozovně Nowa Huta, zbytek ve vozovně Podgórze. Čtyři vozy jsou vybaveny bateriemi pro jízdu mimo troleje na zhruba tři kilometry.
Díky nákupu nových tramvají mohl MPK vyřadit již všechny tramvaje typu Konstal 105N z minulého století. Nízkopodlažní tramvaje pojmou 238 cestujících, z toho 75 sedících. Tříčlánkové tramvaje jsou klimatizované, mají informační systém pro cestující, kamerový systém a USB porty pro nabíjení telefonů. Tramvaje jsou vybaveny rekuperací, aby mohly znovu používat energii vzniklou při brzdění.
Město financuje nákup z úvěru od Evropské investiční banky. Název Lajkonik pochází od folklórní postavy z krakovské historie. Připomíná tatarského jezdce na dřevěném koni z dob obléhání města Mongoly ve třináctém století.