35 smluv, 3 noví dopravci a konec zvykového práva. Praha a Středočeský kraj završily výběr dopravců
Do každé soutěže přišlo v průměru přes pět nabídek.
Zvykové právo ve středočeské autobusové regionální dopravě udržované dlouhodobě krajskými vládami ČSSD a ANO 2011 definitivně skončilo. Středočeský kraj a Praha tento týden uzavřel poslední balík smluv s dopravci na provoz linek v rámci Pražské integrované dopravy. Všech 35 smluv má jedno společné: vítězové byli vybráni v otevřených soutěžích.
Středočeský kraj (u některých oblastí společně s Prahou) byl jedním z posledních regionů, který vzdoroval soutěžím a smlouvy s dopravci prodlužoval pod různými záminkami, aniž by ceny a podmínky smluv prošly porovnáním s konkurencí. To se změnilo s nástupem současné vlády STAN, ODS a Pirátů. Postupně došlo k vypsání celkem 35 soutěží, každá přilákala v průměru 5,45 uchazečů v každém řízení.
Nové smlouvy zajišťují provoz od 1. prosince 2024, na území kraje bude působit 14 dopravců. Jediným hodnotícím kritériem byla cena, všichni dopravci ale musí splnit všechna kritéria Standardů kvality PID zaručující například závazný podíl nízkopodlažnosti, celovozovou klimatizaci, maximální stáří či jednotný vzhled a výbavu vozidel.
Celkem se podařilo vysoutěžit více než 85 milionů linkových kilometrů za 3,1 miliardy korun ročně v nákladových cenách roku 2021. Zadávací řízení probíhala od června 2022 do srpna 2023. V 35 soutěžených celcích přišlo celkem 191 nabídek. Na rozdíl od jiných krajů neskončila ani jedna soutěž u antimonopolního úřadu. V části oblastí obhájili své působení dosavadní dopravci, v některých oblastech dojde k přesunům mezi stávajícími dopravci, do systému PID budou také zapojeni tři zcela noví dopravci.
Přes dva tisíce autobusů
Nová vozidla budou muset před zahájením provozu projít certifikací, zda splňují veškeré podmínky pro provoz PID. Nové jednotné podmínky pro vzhled a výbavu bude muset splnit zhruba 2000 autobusů. Jedná se například o bezbariérovou přístupnost, celovozovou klimatizaci, čalouněné sedačky s vysokými opěradly, LCD informační obrazovky, jednotný odbavovací systém, jednotné barevné řešení exteriéru i interiéru, tlačítka znamení k řidiči dostupná z každé řady sedaček, zařízení pro automatické sčítání cestujících nebo zařízení pro sledování aktuální polohy.
Vzhledem k tomu, že součástí zadávacích podmínek byly z důvodů ochrany veřejných financí i odkupy autobusů pořízených ve druhé polovině plnění smlouvy od stávajících dopravců, budou v těchto oblastech devítiměsíční přechodná období na potřebnou úpravu převzatých vozidel.
Vítězní dopravci v jednotlivých oblastech:
Berounsko: ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY s.r.o.
Brandýsko ČSAD Střední Čechy, a.s.
Čáslavsko: ARRIVA autobusy a.s.
Českobrodsko: Okresní autobusová doprava Kolín, s.r.o.
Dolnobřežansko: UMBRELLA CITY LINES s.r.o. a UMBRELLA Coach and Buses s.r.o.
Horoměřicko: ČSAD MHD Kladno a.s.
Hořovicko: ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY s.r.o.
Hostivisko: ČSAD MHD Kladno a.s.
Jílovsko: ARRIVA CITY s.r.o.
Kladensko: ČSAD MHD Kladno a.s.
Kolínsko: ČSAD POLKOST, spol. s r.o.
Kostelecko: ARRIVA CITY s.r.o.
Kutnohorsko: ARRIVA autobusy a.s.
Líbeznicko: ČSAD Střední Čechy, a.s.
Mělnicko: ČSAD Střední Čechy, a.s.
Mladoboleslavsko: ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY s.r.o.
Mnichovohradišťsko: Okresní autobusová doprava Kolín, s.r.o.
Mníšecko: ČSAD Benešov s.r.o.
Neveklovsko: ČSAD Benešov s.r.o.
Nymbursko: Okresní autobusová doprava Kolín, s.r.o.
Poděbradsko: ARRIVA autobusy a.s.
Příbramsko: ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY s.r.o.
Rakovnicko: TRANSDEV Střední Čechy s.r.o.
Rožmitálsko: ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY s.r.o.
Říčansko: ČSAD POLKOST, spol. s r.o.
Sázavsko: ČSAD Benešov s.r.o.
Sedlčansko: ZDAR, a.s.
Slánsko: ČSAD Slaný s.r.o.
Stochovsko: ČSAD MHD Kladno a.s.
Štěchovicko: MARTIN UHER, spol. s r.o.
Úvalsko: ČSAD Střední Čechy, a.s.
Velvarsko: Autobusy Karlovy Vary, a.s.
Vlašimsko: ČSAD Benešov s.r.o.
Voticko: ČSAD Benešov s.r.o.
Zdibsko: ČSAD Střední Čechy, a.s.