35 smluv, 3 noví dopravci a konec zvykového práva. Praha a Středočeský kraj završily výběr dopravců
Scania Citywide LE pro společnost Lutan. Foto: Pražská integrovaná doprava
Do každé soutěže přišlo v průměru přes pět nabídek.
Problematiku hromadné dopravy v příslušných institucích bohužel ovládli šotouši realizující své kolikrát ujeté představy v praxi za skřípění zubů zainteresovaných dopravců a blahovolného pohledu politiků žijících v iluzi, že
…..vše je řízeno odborníky na svých místech.
Na základě jakých informací jste k tomu došel? Prosím fakta, ne dojmy.
Čalouněné sedadla jsou odpor vzbuzující. Je to hnus. Tudy ne.
Jasně to je super jet krajskou linkou 100 km na plastovém sedadle…
Aneb jak všechny nahnat do aut.
Moc nezměnilo jen uher přišel o zajeté linky o které se staral solidně a místo arrivi nastoupí ČSAD Benešov s vlastníkem Icom za kterým stojí pan Kratochvíl co měl donedávna papíry na hlavu.vsechno špatně
Těch změn opravdu není mnoho. Jen jste je napsal trochu nepřesně. ČSAD Benešov ze stáje ICOM Transport střídá Martina Uhra na Mníšecku. Ten se posouvá na Štěchovicko. V té oblasti nahradí právě Martin Uher Arrivu.
Na 10 let zakonzervovaný stav, který VHD nikam neposune. Pořád se bude (mimo Prahy) jezdit párkrát denně, velkými nákladnými autobusy, s lidskými otroky. Svaté standardy kvality PID v barvičkách busíků určitě dodržené. Nezajímavá nabídka veřejné dopravy (mimo hlavní tahy) prakticky vylučuje její používání a žene lidi do aut, nastavený trend nemá parametry za 10 let cokoli změnit. Kruh se uzavře neprůjezdností tras ve špičkách, nízkými tržbami, nedostatkem řidičů, cenami paliva pro velké busy, inflací a stále stejnými rozpočty na dopravu. V Polsku už v mimo aglomerace jezdí prakticky jen školní a dálkové autobusy, místní doprava neexistuje. Dopadneme stejně.
Není pravda. S integrací do PID došlo v drtivé většině případů k podstatnému zlepšení obslužnosti a také zvýšení počtu přepravených osob. Kvalita veřejné dopravy se zlepšuje a přesoutěžením se zlepší ještě víc, protože kraj bude mít na dopravce větší páky, než tomu bylo dosud.
Jenže zlepšení dopravní obslužnosti z náhodných výstřelů na interval 4-6 spojů denně a poslední v 17.00 + o víkendu 2, je a bude prostě málo. I když jásáte nad zvýšením počtu osob, nikam to nesměřuje. Jaké páky může mít kraj na dopravce, který vysoutěží na 10 let cenu, která nic neumožňuje? Ano, do standardu nelze natvrdo napsat že řidič má brát 70000 za normální hodiny. Mě nejde o tlak jen na dopravce, ale i o tlak na související zlepšení systému. Moje představa změny je všude v PID minimální interval 1 hodinu 5-24.00 a 1/2 hodiny ve špičkách. Víkendy interval 1-2… Číst vice »
Autobus je ten nejmenší finanční náklad. Kde vzít těch několik stovek řidičů navíc a zaplatit je ? Navíc i při minimálních částkáchg za km by to pro kraj znamenalo mnohonásobný navýšení financí, který nejsou a NEBUDOU .
Čekal jsem od Vás odpověď nabízející alespoň vizi řešení ne jen konstatování nejsou a nebudou. Jak to jen mohli naši předci všechno zvládnout a nám najednou nic nejde a na nic nemáme. Takže jsme jen problém odsunuli o 10 let a máme klídek. Kdo potřebuje ten se zařídí a zbytek to holt musí takto přijmout. Divná doba.
Vámi navrhované věci ten systém naopak zneefektivňují a prodražují. Když k velkým vozidlům koupíte ještě malá a budete platit drahé řidiče pro přepravu nízkých jednotek lidí, je to cesta do finančního pekla.
A kolikpak spojů tam ti vaši předci měli ? Dost často o víkendu nic. Vždycky je potřeba najít rovnováhu mezi poptávkou a nákladama. Realita je taková, že se pokrývá poptávka odzhora. Tam kde se očekává minimální přeprava, tak je i minimum spojů. On ten malej autobus bude skoro stejně drahej, jako velkej autobus. Ten váš 1-2 hodinovej interval by u jedné 10km linky znamenal pro kraj navíc nějakých 5 mega ročně v případě, že by to zvládlo jediný vozidlo. A to počítám cenu za km průměrem. Reálně budou tyhle koncový linky podstatně dražší. Navíc řidičů je nedostatek. Pokud víte, kde… Číst vice »
Víte o tom, že ta vaše představa je mnohem dražší než současný stav?
Víte, že již dnes jezdí v PIDu i vozy typu Dekstra?
Hm. A kdo to bude jaksi platit? Tu Vadí představu. A kdo tím bude jezdit mimo spicku?
„Páteřní vlak“ rozhodně nestaví všude. Do PID patří i rychlíky a ty mají v rámci PID jen několik málo zastávek. Takže například z centra Prahy je to do nejvzdálenějších měst v kraji rychlejší než auto, zejména ve špičce, kdy „auta stojí, vlaky jedou“. Samozřejmě, že prostor ke zlepšení je a vždycky bude, ovšem zlepšení tu je a očekávám ho i do budoucna. K těm cenám – optimální model neexistuje, to je podobné jako ve zdravotnictví. Pevně vysoutěžené ceny (ať už úplně pevné nebo pravidelně valorizované) vedou velkému k tlaku na náklady a tedy např. k pořizování co nejlevnějších vozidel. Naopak… Číst vice »
To pravidelné přesoutěžování zlikviduje solidní stabilní firmy a vytvoří prostor pro takové ty rychlopodnikatele překupčíky bez vztahu k oboru a bez vztahu k lidem.
To přesoutěžení je na 10 let. Vítězi v jednotlivých oblastech jsou stabilní firmy, které se autobusové dopravě věnují mnoho let. Žádný zcela nový dopravce (rychlopodnikatel) neuspěl.
Ovšem pokud se stabilní firma bude muset každých 10 let stěhovat do jiné oblasti, přestěhovat provozovny a vyměnit velkou část lidí, tak to nutně změní charakter té firmy.
Velké množství společností své provozní oblasti obhájilo. Těch stěhování je z 35 soutěžených oblastí jen několik. Trochu to soutěžení nahrává velkým hráčům, kteří umí získat úsporu z rozsahu. Přesto uspěli i menší hráči.
Je konec zvykoveho práva v zájmu cestujících? Nebo je akorat v zájmu lidi, kteri veřejnou dopravu mají za socku a ma dle nich stát co nejméně? Nebo mi někdo vysvětlit, v čem je pro cestující výhra, že vyženou Uhera? Ale co chtít ve státě, kde rocni jizdenka na omezenou sít ČD vyjde na skoro stejne peníze, jako 12 neomezených jízdenek po celém Německu.
Měsíčních, v tom Německu.
Co má Uher společného s IN100? A proč srovnáváte IN 100 (22 000 CZK) s Deutschland Ticket a nikoliv s BahnCard 100 (105 000 CZK)?
To by asi nefungovalo, kdyby měli dopravci oblasti jisté, že? Jak byste je motivoval k efektivnosti?
Fiasko! Cena na úkor kvality… Nechápu tento oslavný článek. Bohužel zdopravy.cz prosazuje určitě lidi a partaje, i kdyby to byly mega průsery…
Mohu poprosit o důkaz toho poklesu kvality? Bohužel pro vás Zdopravy.cz prosazuje otevřené soutěže bez ohledu na stranu. Nikoliv přímé zadání bez soutěží.
Ale prosazuje. V mém zájmu vlakového fanouška otevrene soutěže rozhodně nejsou. A nepracuji pro ČD, pracuji pro sázkové kanceláře. A budete se divit, ani tam není v našem zajmu, aby nasi zákazníci jen prohrávali. On kdo moc prohrává, nechce pak znovu sazet. Pro nás je lepší, když prohrávají jen trochu, ale pravidelne. Stejne tak pro cestující je lepší, když verejna doprava neni jen o nejlevnější nabídce v tendru. Protoze pak tím jezdi jen zoufalci. Obcas je třeba nabídnout i něco navíc a ne tragické dopravce jako Šumavu v podobě GW regio, kde po vyhnani ČD, brutálně klesla kapacita pro přepravu… Číst vice »
Na kole máš jezdit, ne s ním zavazet ostatním
Díky za názor.
Tak já třeba zrovna tímhle vlakem párkrát jel. Kámoš tam na chatu. Takže na zádech batoh s vecma a kolo. Věci nechám na chatě a celej víkend jezdím tam po okolí. Mně to smysl dává. Rozhodně větší, než na mým enduro kole s 2.6 plastema a batohem na zádech se trápit na Štěchovický, kde to každej sype 150 🙂
V tendru byla i další kritéria, např. standardy PID a KPI na kvalitu, nečetl jste to?
Pak tady problémem asi není, že soutěže jsou otevřené, ale že je špatné jejich zadání.
Opravdu klesla všude? Trat Budejice C Kříž se proti CD apacita pro kola zvýšila, tedy co se pamatuji.Letos o dovolene v Nove Peci kapacite pro kola v pohode, jen ty soupravy jsou postarší.
Pokud ve výběrovém řízení není nijak zohledněna dosavadní spolehlivost a důvěryhodnost, tak se to asi na výsledku odrazí.
Kvalita je garantována standardy PID, které musí každý dopravce dodržovat a velké smluvní pokuty.
Jak dokáže IDSK dbát na standardy vidíme na zastávkové péči, kterou před pár lety vzala na svá bedra a naprosto ji nezvládá, natož aby sama sebe kontrolovala. Spisový řád nedodržuje, většina podnětů padá bez zaevidování do koše nebo je naprázdno okecaná, svoji činnost ani pořádně neevidují a svá selhání nedokážou zpětně prověřit. A tihle by chtěli někomu dávat velké smluvní pokuty. Vždyť ti si nevědí rady ani sami se sebou.
Jenze je to je i o benevolenci a improvizaci, kterou zamestnavatel dovoli zaměstnancům. U ČD se až na výjimky nacpe do vlaku každé kolo, co stojí na peronu. V Srbsku zase kola v dálkové moc neberou, ale není problém za 10 éček pro pruvodciho udělat z kola příruční zavazadlo. A pak jsou tu soukromnici, se kterými se nedá rozumne domluvit na ničem.
Jak byste prosím zohlednil dosavadní spolehlivost a důvěryhodnost u nového dopravce?
Rychlokvašný dopravce bez zkušeností a bez referencí ať se napřed zaučí na vlastních linkách. Dávat někomu takovému velkou veřejnou zakázku je nezodpovědné.
Doporučuji se podívat například na provoz Umbrelly v Pardubickém či Ústeckém kraji. Podle vaší teorie by vlastně nikdy neměli šanci. A pak si nastudujte celou zadávací dokumentaci, abyste zbytečně nepsal nesmysl. díky.
Netuším, jakou teorii mi přičítáte. Zmíněné zakázky Umbrella získala jako již vcelku známá a osvědčená firma. Ovšem zda a jakým způsobem se různí zadavatelé snaží ze soutěží vyloučit nedůvěryhodné či nespolehlivé firmy, to by asi za analýzu stálo. Zrovna Ústecký kraj již s tím nějaké zkušenosti měl.
A jakpak se z ní ta vcelku známá a osvědčená firma stala ? Jen díky zakázkám.
Na jakých vlastních linkách, když veškerá regionální doprava je ve veřejném závazku (na základě objednávek krajů)?
Jako průměrnou.
Není to úplně odpověď na vaši otázku, ale dneska jsem poprvé jel po Praze novým (pár měsíců starým) Iveco Streetwayem, vzešlým z výběrového řízení na nejnižší cenu. Byl jsem v šoku z toho, jaký to je rozvrzaný krám. Jak budou tyhle busy vypadat, až budou ve věku dnes dosluhujících nejstarších SORů, si radši ani nepokouším představit. Otevřené soutěže, fajn, ale tohle je přece jenom jejich odvrácená strana.
jasně, ale i to se dá řešit, například nastavením kvalitativních parametrů, délkou záruk atd.
Aha, takže nejdřív něco co dnes funguje rozoráme, abychom pak objevovali Ameriku a v budoucích tendrech museli vypisovat požadavek na každou prkotinu,která za státního dopravce byla standardem i bez toho, aby byla nutně někde napsaná ve smlouvě. Odlidštěme to co nejvíc, vyžeňme dalkové cestující z vedlejších tratí a pak je zavřeme a budeme jásat, jak busy jsou lepší… Tendrovanim železnice totiz vyhanime z vlaku ty cestující, kteří mají tu smůlu, že jedou s přestupy a více dopravci a neexistuje pro ně jiny tarif, než cenove naprosto nepřijatelný a kdoviproc anglicky nazvaný kilometricky OneTiket. OT je použitelný jen jako nutne zlo… Číst vice »
Asi jste ty státní dopravce moc nezažil… Kolo jedině jako zavazadlo a to jen v případě, že tam na to byl vagon. A naložit si ho člověk musel sám. Smyslem tendrů je zlepšit a zlevnit dopravu pro objednatele, tedy kraje. A tam jde o pravidelné dojíždějící. V IDS je jedno, který dopravce tam jede. Platí jedna jízdenka. Pokud jezdím pravidelně, tak si pořídím i nějakou časovou jízdenku, která bude levnější. A zrovna tendry jsou ideální příležitostí pro objednatele, jak definovat vybavení, stáří a parametry vozidel. Bez výběrek dopravce nic nenutí investovat do vozovýho parku. A ež na výlet msuíte buď… Číst vice »
Bohužel u soutěžení zase trvá než se právě naučí do nich napsat všechny ty prkotina a pořádné pokuty. Klidně to dobře zvládnou až na potřetí, což je u desetiletých smluv i za 30 let.
No dobře teď to už skoro všude teda zvládli napsat dobře ty smlouvy, ale ještě se skoro nikde neprokázalo, ža by zvládali kontrolovat okamžitě a ty nově vysoké pokuty i opravdu dostat zaplacené.
A mezi tím se poslední desetiletí neustále všude možně opakovali nevyjeté spoje zvláště v lednu při přechodech, a tudíž neodvratou nutnost všech vesničanů pracujících jinde vlastnit auto.
Ta dosavadní „kvalita“ znamenala například časté vynechávání spojů, projíždění zastávek (i těch, které nejsou na znamení), tristní stav busů, nevydávání jízdenek („peníze do kapsy“), bloudící řidiči „rychlokvašky“… Doteď kraj často neměl pořádné páky, jak s tím něco dělat – v opakovaně prodlužovaných smlouvách nebyly pořádné sankce.
Soutěžilo se v cenách z roku 2021 85 mil.km za 3500 mil. Kč tj. cca 42 Kč/km, dnes jezdí v PIDu asi za cca 50 Kč/km. Chápu, že pro porovnání a soutěž musí být nějaké stejné měřítko, ale za kolik se bude vlastně jezdit podle smlouvy v roce 2024…
Nebývá v těch formulářích pro nabídkovou cenu očekávaný výpočet růstu cen?
Ano indexace ceny je popsána v příloze 6 smlouvy – kumulovaná indexace pro zahájení a pak následná každoroční. Zvlášt jsou stanovené indexy pro PHM, pro mzdy, ceny autobusů a pak průměrná inflace na ostatní položky. Žádné mimořádně nízké nabídkové ceny se nekonají. Je to jednoduchý kontrolní propočet. Indexace je standardní vyhrazená zaměna smlouvy, bez které by to nefungovalo.
tak hlavně aby měli všichni dostatek řidičů, když pořád řidiči nejsou, nebo to za ty peníze prostě dělat nebudou. Při změně dopravce můžou klidně odejít kamkoliv jinam. Zejména pokud nový dopravce bude platit méně. Pak budeme číst jak nemají řidiče.
Předpokládám, že dopravci, kteří získali nové zakázky, se v první fázi budou snažit řidiče přeplácet. A až se situace ustálí, tak ty platy zase spadnou.
„Spadnutí“ taky není podle ZP úplně jednoduché, pokud má řidič smlouvu na dobu neurčitou, proč by podepisoval nový mzdový výměr?
No mám v tom asi trochu chaos. Ale tak nějak matně si vzpomínám že když ukazovali průběžné výsledky tak vím že se tam psalo že ČSAD SČ prohrál Brandýsko že tam měl být někdo noví a najednou tam jsou “ domácí “ znám pár kluků který pro ně jezdí a vím že měli docela nahnáno a zajímali se o práci u DPP. Někde jsem slyšel že Neratovickou základnu Arrivy by měli provozovat právě Středočeši. Každopádně si myslím že nastane asi daleko větší podíl vozů parkovaných mimo garáže a depa dopravců než to bylo dosud protože zkrátka dopravcům se vyplatí pokud… Číst vice »
„Střední Čechy“ má v názvu několik dopravců, není příliš praktické jednomu z nich říkat „Středočeši“.
Obrazovka s reklamami jako povinná výbava? Mají ti Středočeši ale zvláštní potřeby.
Jel jste v poslední době autobusem v Plzeňském kraji?
Je fakt, že zákaz zneužívat informační obrazovky pro zobrazování reklamy by měl být dán do podmínek. Informaci by měl cestující najít na jejím místě v tom okamžiku, kdy se na panel podívá, ne aby musel půl minuty čekat. V PIDu se tento mor zatím naštěstí nevyskytuje.
Za hejtmana Ratha běžela v některých busech videosmyčka, jak Rath klepe na základní kameny a stříhá pásky. Totéž na televizích, co byly v čekárnách v krajských nemocnicích. Nejlepší pak bylo, když po jeho zatčení nahoře běželo jeho rozesmáté stříhání pásek a z dole ležících novin koukaly jeho fotky v klepetech 🙂
Tak přemítám, ve kterém souboru jsou dálkové linky z Prahy na Turnov (a dále)(a tedy, zda BuslLine v PIDu končí), či zda je to jiná kapitola.
Tu linku zajišťuje Idol, nikoli PID.
To nejspíš nejsou smlouvy o objednání dopravy, ale pouze o uznávání tarifu.
Nejméně spolehlivý dopravce Ariva získal nejvíc.
Díky bohu, že povoznictví Arriva City končí na Dolnobřežansku. To, co předvádí na 333, zvláště co se týče technického stavu autobusů, je fakt šílené.
Nejste úplně přesný. Problém je v motorizovaných maringotkách z MOR Dolní Libchavy. Ty totiž po dvou letech provozu působí dojmem, že jsou staré více než 15 let.
Různě staré SORky má i DPP.
Ne, není.
https://zdopravy.cz/kvalite-mezi-autobusovymi-dopravci-v-pid-vladne-dpp-autodoprava-lamer-a-martin-uher-150151/
Kde jsou výsledky standardů kvality za minulá období? Nejhorší dopravci mají nejvíce výkonů, kdo se snažil, šel do kopru.
Nojo, a teď otázka, jak toto zohlednit ve výběrku, aby nebylo diskriminační.
Teď už nijak, pravdou je, že většina dopravců předpokládala, že ony nádherné kvartální výsledky z let předchozích udělají menší plus právě u VŘ, nicméně opak byl pravdou. Jediným kritériem byla pouze cena. Je krásně vidět rozdíl mezi prvním a posledním kolem, kde v prvním kole jsou ceny podobné dnešním a v posledním, aby aspoň každý něco měl je cena na hranici nákladů.
Je to bohužel tak. Kdo se snaží, dává řidičům dobrý plat a má kvalitní Scanie, Many, nebo Solarisy a odjezdí všechny spoje tak nemá absolutně šanci. Vlastně návod na úspěch v PID spočívá v tom, že se koupí nějaká co nejlevnější SORka, která od konce záruky neuvidí servis, řidičům dáte mizerný plat no a když nějaký z nich dá výpověď, tak spoj neodjezdíte vůbec, protože platit pokutu je levnější než platit řidiče. V případě vlaků se koupí nějaký hodně ojetý krám z Německa, který se nastříká do nových barev a dodělá se tam klimatizace. Když je výběrové řízení jen na… Číst vice »
U Scanii bych tu kvalitu tak nepřechválil..
Zde. Neodpovídá to vašim tezím.
https://zdopravy.cz/kvalite-mezi-autobusovymi-dopravci-v-pid-vladne-dpp-autodoprava-lamer-a-martin-uher-150151/
Vrásky očekávám nejen u Martina Uhra, ale i u ČSAD Polkost. Oba dopravci neobhájii svá domovská už území a uspěli na sousedním. U ČSAD Polkost vyhráli o provozní soubor o proti současnosti navíc. Radost kazí skutečnost, že uspěli v oblastech, které sice sousedí s Černokosteleckem (to přebírá Arriva), ale již ne navzájem (Kolínsko a Říčansko).
Tam je především škoda omezeného počtu subdodávek, který je, tuším, 30 %. Takže ve finále celé VŘ je celkem kontraproduktivní, jelikož se budou muset budovat nové provozovny poblíž oblastí, kde budou daní dopravci jezdit. Místo toho když by se zůstalo u zajetých kolejí, kde to fungovalo vcelku dobře a už to bylo celé zajeté..dopravci opět přijdou o peníze.
To se mělo projevit v nabídkových cenách, že dopravce, který má v dané oblasti provozovnu, mohl započítat menší náklady.
Jaký je smysl omezení subdodávek? Bylo by špatné, kdyby se soutěže účastnila i obálka pro garážníky (jako býval Flixbus)?
Já bych to u toho Polkostu neviděl, tak černě, protože mají nějakou provozovnu v Uhřiněvsi, již nyní jezdí v okolí městské linky a vozy určitě nenajíždějí z Kostelce, takže část vozů z Říčanska tuto provozovnu určitě využije. Kloubáky jsou odstaveny v Kutné Hoře, Uhlířských Janovicích a Čáslavi, což do Kostelce taky není zrovna blízko, takže to pro ně možná bude i ulehčení, zbaví se kloubáků a budou mít lehčí i údržbu. A co se týká Kolínska, tak tam dost vozů začíná v okolí Kouřimi, což od Kostelce není tak daleko, jak na první pohled může vypadat. A nikde není řečeno,… Číst vice »
Polkost (nejen) už je na subdodávkách domluven, i s Arrivou. Část Kostelecka proto odjede, na rozdíl od Arrivy tam má zázemí.
Jestli dobře pochopil takže Polkost bude mít na starosti linka 385? Pak je to zní pro mě super zpráva. Arrivu nejradši hodil do koše.
Tak to je super jestli POLKOST aspoň ve formě subdodávek na Kostelecku zůstane.
KB busy jsou výnosnější. Nejsem si jistý, že zbavení se KB je ulehčením.
výnosnější možná ano, ale údržba je dražší než u standardních vozů, plus příplatek řidiči za kloub..
Pokud je v objednávce kloubák, tak je i platba navýšena.
Nikde není dáno, že subdodávka Arrivě nemůže být kloubovými vozy.
Uher bude přebírat provozovnu Arrivy na Hradištku, řeší se už jen forma (prodej/nájem). Ve Mníšku pak poskytne zázemí Icomu a ten zas v Benešově Arrivě.
Celkem jednoduchý kulový blesk 🙂
Arriva něco bude mít v Benešově? Já si ničeho tedy nevšiml.
A na dráze dál zůstává kýbl nafty (kilometr šukafonu) za cenu EMU600 (dvouelefant).
Souteze na zeleznici AFAIK pripravujou a vzali to dukladne, vcetne konzultaci s moznymi vyrobci vozidel.
Dráha bude složitější a tady nelze než poděkovat paní Jermanové, která to nabagrovala ČD a pak se šťastně vyfotila s Krtkem v blešáku.
Ale vždyť za vlády ANO tady byl ráj na zemi…
Smlouvy podepsaný 14 měsíců před začátkem, ostatní kraje a MD by si mohli vzít příklad.
Smlouvy jsou podepsané na ČR nezvykle brzo, ale dle mého mínění stejně pozdě. Kvůli dlouhé dodací lhůtě nových autobusů musela většina dopravců stejně objednat nové vozy během léta ještě před podepsáním nové smlouvy. Což je trochu riskantní. Ví se, že Setry objednala Umbrella i ICOM. Ten navíc i kloubová Citara pro linky Praha – Mníšek pod Brdy. Arriva objednávala u Manu kloubáky pro linku 381. V Soru se již vyrábějí další vozy ve standardech PIDu.
Smlouvy uzavřené více než rok dopředu u autobusů většinou stačí. Pak záleží, jak jsou nastaveny podmínky, jestli musi být všechny autobusy nové od začátku, nebo vozový park obnovován postupně v průběhu smlouvy.
Může být obnovován, ale vzhledem ke Standardům kvality je pro většinu dopravců výhodnější koupit rovnou nové autobusy, než předělávat současné např. 5 leté.
5leté se vyplatí předělat, ty odjezdí celou smlouvu, proto Arriva autobusy již předělala 4 Iveca do nátěru PID. Starší už nikoli (podmínka max. stáří).
ČSAD Střední Čechy teď poměrně intenzivně předělává Crosswaye z roků 2019/2020.
I města?
Docela by mě zajímalo, co budou jezdit garáže Arrivy v Neratovicích a Satalicích. Stejně tak koukám, že Úvalsko si uzurpovalo ČSAD Střední Čechy? Nevyhrál tam náhodou Polkost?
Polkost byl vyřazen.
Podobně jako Lutan na Mladoboleslavsku.
Polkost se po svém vítězství na Úvalsku rozhodl odstoupit od podpisu smlouvy (asi toho vyhrál moc) a na základě toho musel být vyřazen. Proto se v téhle oblasti podpis smlouvy zdržel asi o 2 měsíce, zatímco všichni ostatní měli podepsáno nejpozději koncem srpna, zde až teď.
Nebyl, vzdal se ho ve prospěch ČSAD Střední Čechy.
Myslím, že to převezmou nastupující dopravci. Nevím, jestli ČSAD Střední Čechy má v Mělníce dostatečné zázemí, taky proto, že část linek spadajících spíš do Mělnické oblasti zajišťuje Brandýs už dnes (část 103, 368,…). A nebo se pojede formou subdodávek. Třeba linku 110 reálně pořád jezdí Jaroslav Štěpánek, i když licenci má ČSAD, a stejně tak je běžné, že na lince 166 jezdí About Me na části spojů.
110 a 116 jsou linky ve Středočeském kraji? 🙂
Na lince 110 má Štěpánek několik pořadí stejně jako na 171. Část spojů na 110 jezdí Urbanwaye od ČSAD Střední Čechy. Na 110 lze nepravidelně potkat i subdodávky společnosti Aranela. Ta jezdí nejčastěji na vybraných pořadí linky 171.
Kostelecko podle kterého Kostelce?
Nad Labem, nebo ČL?
V tomto případě jde o oblast Kostelce nad Černými lesy. Místní dopravce ČSAD Polkost tuto oblast neobhájil a přesouvá se na Kolínsko.
Co vlastně bylo původně ČSAD Polkost? Okresní ČSAD pro Kutnou Horu?
Provozovna Kostelec nad Černými Lesy, spadající pod ČSAD Kolín.
Dík! Zajímavé, že se to zprivatizovalo zvlášť od Kolína…
A bývalé ČSAD Kutná Hora je dnes součást ARRIVA autobusy.
Konec zvykového práva Lextransu!
Tak Lextrans má aktuálně nejmladší vozový park v PIDU, 3 autobusy, roky výroby 2020, 2021 a 2022. Takže nevím, jak váš komentář mám chápat 🙂
Asi tam pracoval, nechodil do práce včas a vyrazili ho. 😉
To neznamená, že Lextrans nebude jezdit subdodávky pro Transdev na linkách z Čisté? Linka 570 se tuším ruší, spoje přejdou na 404, to si asi nechá celé Transdev, ale 571 a 573 by mohl Transdev u Lextransu objednat.
Budou ve smlouvách i zahrnuty nějaké pokuty pro případy, že spoj nepojede ?
Samozřejmě, je tomu tak i v současné době. Ty pokuty jsou bohužel poměrně likvidační. No nějak ty úžasné dvě organizace vydělávat musejí, jistě všichni víme, které mám na mysli.
Lepší likvidační pokuty než ty z minulosti, kdy se naopak často vyplácelo spoj vůbec nejet.
Jojo, naopak by se měly snížit pokuty za takové blbosti jako pětimístná evidenční čísla nebo obsloužení zastávky mimo JŘ.
Pokud pokuty zlikvidují dopravce, který jezdil na dřeň bez provozních záloh, tak to je jedině dobře.
Toto je zahrnuto ve standardech PID.
těžké dilema šoférů na Mníšecku, ono přejít od Uhra pod Icom je jak jít bydlet v únoru z hotelu do parku u nádraží
Dost by mne zajímalo, jak to vyřeší se zázemím. Těžko asi bude (imho) stěhovat celou flotilu z Mníšku blíž novému provoznímu souboru. Bude tam asi hromada jalových kilometrů. Řidiči tak asi budou nastupovat na směnu podobně jako dnes, ale bude to asi slabší s časem kvůli těm nájezdům na linky.
(Kdyžtak mne někdo opravte, jestli víte víc, nebo to sám chápu blbě, díky.)
Každopádně gratulace pro soubor Štěchovicka, kvalita jim půjde nahoru.
Předpokládám, že u Uhra si dobře spočítali náklady na provoz na Štěchovicku. Podle toho budou hledat vhodné řešení/ zázemí. Mají na to ještě rok.
Plus je to vlastne sousedni „vysec“, taky s casti linek vyjizdejicich ze Smichace, neni to neco uplne na druhe strane kraje, kam by museli pres Prahu.
Dopravce Martin Uher usiloval o Mníšecko a Štěchovicko. O jiné oblasti ne. Při úspěchu v obou sousedních souborech, by došlo k územně celistvé expanzi. To se nepovedlo. Podobnou strategii měl Transdev když žádal vedle Rakovnicka o Kladensko, nebo již zmiňovaný ČSAD Polkost když usiloval mimo oblast Kostelce nad Černými lesy o 3 další oblasti.
On to kdysi Martin Uher popisoval tak, že ty náklady se odhadují těžko. Během těch 10 let se spousta nákladových položek může proměnit. Předpokládám, že minimální část výkonů si budou například moci dopravci navzájem subdodávat.
Ale Icom si vše odjezdí sám, ten subdodávky nemá rád, protože mu to kazí jméno, takže pochybuji, že se na linkách ČSAD Benešov objeví Martin Uher.
Nedávno jsem shodu okolností mluvil s dispečerem od Uhra a ten říkal, že to vypadá, že budou jako subdodávku jezdit na Mníšecku dál midibusový linky typu 448 / 449…
ono to bude trochu jinak, když se člověk podívá do zadávací dokumentace, tak tam některé linky na Mníšecku chybí, např. 446, 447 či 448.
Icom má problém, že mu někdo kazí jméno? Ono to ještě jde?
Z Mníšku na Štěchovicko je to sice kilomericky vzdušnou čárou blízko, ale nevede tam žádná kloudná přímá silnice…..
Jaká kloudná přímá silnice vede třeba z Prahy do Sedlčan… 🙂
Rozhodně o mnoho tříd lepší než Štěchovice – Mníšek přes Masečín.
Uher má prý přebírat zázemí Arrivy na Hradištku.
Hodně „štěchovických“ kurzů (Uhrovy víkendové všechny) začíná a končí v Novém Kníně, tam je to z Mníšku možná i blíž. Pak něco jede z Jablonné a z Rabyně, ty tam dnes najíždějí z Hradištka, zbytek začíná a končí přímo na Hradištku, v Pikovicích nebo ve Štěchovicích, u těch je to jasné.
Občas bývá nějaký „místní“ vůz odstavený přes noc na štěchovickém nádraží, domů si pokud vím nebere nikdo.
O tom s čím bude ICOM jezdit na Mníšecku se již ví. Budou to Setry a kloubová Citara od MB. O tom jaké nabídnou podmínky řidičům a kde budou mít zázemí se zatím nemluví. Jestli se domluví na využívání areálu Martina Uhra nebo zda využijí nějaký jiný areál (například bývalé továrny).
a on jim to někdo nařizuje? Můžou odejít pracovat jinam, nebo odjet za prací, kde Uher bude jezdit 😉 nejsou to psi co by byli ke konkretnímu místu přivázaný.
Takto nějak by měla vypadat hospodářská soutěž, 5 zájemců si už hůř domlouvá nějaký monkey business. Poslali zvykové právo za Davidem Rathem…
Jo potěšující je, i kontrola stavu autobusů dle standardu PID.
O některé provozní soubory mělo zájem dopravců až 7.
To se uvidí až při příští soutěži, jestli se náhodou všechny místní firmy neusoutěžili k smrti, a nebudou skoupeni oligopolní Arrivou a Transdevem.
Jak to celé nakonec dopadne moc jisté není. Za to je už dnes jisté, že budou lokální dopravci v příštích letech podstatně víc plýtvat naftou na přejezdy do vzdálenějších oblastí.
Arriva už de facto neexistuje od minulého týdne, čekám, že i v nejbližších měsících přejmenuje název ARRIVA na něco jiného.
Hmm, to že akcionáři prodají firmu, podle vás znamená, že ta firma de facto přestane existovat?
To je podobně štěpná myšlenka jako ta, že Arriva nemusela nikdy nic kupovat, protože si mohla zadarmo vzít cokoli od DB.
Šotoekonomie jak víno.
Proč by jí přejmenovávali? Fond, který jí koupil potřebuje fungující firmu s historií. To by si mohli zgruntu založit něco nového. Ostatně ARRIVA se to jmenovalo ještě před DB.