Přicházejí platby za CO₂, nejprve v Německu. Mýtné vzroste a rozšíří se i na dodávky. Dopravci zdraží
Ke zvýšení sazeb podle evropské směrnice Euroviněta sáhnou s poukazem na CO₂ nejspíš všechny státy unie.
Mýtné pro nákladní auta se v Německu od 1. prosince zvýší o dodatečný příplatek za CO₂. Novinku schválil spolkový sněm. Od 1. července příštího roku se navíc bude mýtné vztahovat také na vozy od 3,5 tuny, dosud platí jen vozidla nad 7,5 tuny.
Němci tak jako první uvádějí do praxe směrnici Evropské unie, dle které by se měla těžká nákladní vozidla klasifikovat do pěti tříd dle emisí CO₂, na jejichž základě se určí také příslušné mýtné sazby.
Jak upozornila společnost Eurowag, která se zaměřuje na služby dopravcům, dopravní firmy musejí včas dodat informace, které jsou pro kalkulaci CO₂ u vozidla nezbytné.
„V opačném případě budou všechna těžká nákladní vozidla se spalovacím motorem automaticky klasifikována do 1. třídy emisí CO₂, což pro dopravce znamená nárůst mýtného o 70 až 80 %,“ uvádí Eurowag. Doplnila, že vozidla, jež mají nárok na lepší mýtnou sazbu (tedy produkují méně CO₂), jsou jasně definovaná – mezi podmínky patří například první registrace po 1. červenci 2019.
Sdružení českých dopravců Česmad Bohemia spočítalo, že příplatek CO₂ pro nákladní soupravu nad 18 tun s pěti a více nápravami a motorem EURO VI bude činit 0,158 eura/km (3,90 Kč/km), což je zvýšení stávajícího poplatku o 83 procent.
„To bude znamenat, že například jen za německý úsek při cestě do Hamburku zaplatí od 1. prosince český dopravce o 2 000 korun více, za tranzit do Francie přes Německo si připlatí přes 60 eur. Problémem budou rovněž přejezdové kilometry, které vozidlo ujede bez nákladu. I zvýšené náklady na ně bude muset dopravce zahrnout do ceny pro zákazníka,“ sdělil mluvčí Česmadu Martin Felix.
Doposud zahrnovala kalkulace mýta v zemích EU emisní třídu motoru dle normy EURO (jež zohledňuje například emise oxidů dusíku, uhlovodíků, oxidu uhelnatého nebo pevných částic), nově se tedy do počítání mýtného zařazuje také množství produkovaného CO₂.
Podle Felixe je nepochybné, že ke zvýšení sazeb (s odkazem na CO₂) sáhnou i další státy Evropské unie. To už potvrdilo Rakousko, které počítá se zvýšením sazeb od ledna. „Silniční doprava se při udržení současných trendů patrně velmi rychle stane luxusním zbožím,“ doplnil Felix. Zvýšení sazeb kritizují i němečtí dopravci a opoziční politici, podle kterých jde o ránu ekonomice.
Německá vláda počítá s tím, že jen v letech 2024 až 2027 vybere na dodatečných příjmech z mýtného přes 30 miliard eur. Peníze by měly být přesměrovány z dálnic do rozvoje železniční sítě.
S „náhradou nákladů vyvolaných produkcí CO₂ při provozu těchto vozidel“ počítá pro příští rok i české ministerstvo dopravy. Takzvaná čtvrtá složka mýtného (tedy poplatek za vypouštění CO₂) má zvednout české sazby o 10 až 15 procent.
Aktuálně je roční příjem státu z mýtného kolem 14 miliard korun. Zvýšení mýtného by mohlo dle odhadů ministerstva dopravy přinést do státního rozpočtu až dvě miliardy korun navíc.