Dokument: Drážní úřad varuje před nespolehlivostí ETCS. Může zpožďovat vlaky

Balíza systému ETCS. Pramen: VÚŽBalíza systému ETCS. Pramen: VÚŽ

Podle Drážního úřadu může dojít k výraznému nárůstu nepravidelností v dopravě.

Problémy se zaváděním zabezpečovacího systému ETCS nenechávají chladným Drážní úřad, který jako autorita pro schvalování systému do procesu poprvé výrazně zasáhl. Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář obeslal dopisem zástupce železničního průmyslu, dopravců i infrastruktury a vyzval je ke společnému jednání.

Nebere si přitom servítky. „Pokud nebudou zjištěny skutečné příčiny těchto problémů a tyto následně uspokojivě vyřešeny, lze oprávněně předpokládat, že po zavedení výhradního provozu dojde k výraznému nárůstu nepravidelností v dopravě s dopadem na bezpečnost provozu,“ stojí v dopise, který má deník Zdopravy.cz k dispozici ze dvou zdrojů. Jeho existenci následně potvrdil deníku Zdopravy.cz i Kolář.

„Chci otevřít jednání, aby všichni vyložili karty na stůl a přestali na sebe navzájem svalovat vinu,“ řekl Kolář. O problémech s ETCS hovořil tento týden i strojvedoucí a člen vedení Federace strojvůdců David Votroubek.

Z dopisu ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře zástupcům železničního průmyslu, dopravcům a infrastruktury

Dle Národního implementačního plánu zavádění evropského systému řízení železniční dopravy (ERTMS) v České republice má být od 1. 1. 2025 zahájen výhradní provoz pod dohledem ETCS na tratích Děčín – Česká Třebová – Břeclav, Břeclav – Bohumín a Česká Třebová – Přerov. Z poznatků Drážního úřadu ze schvalovacích procesů železničních vozidel, hodnocení zkušebních provozů vozidel na trati Olomouc – Uničov a dozorové činnosti vyplývá, že zejména rozhraní mezi vozidlovou a traťovou částí ERTMS nedosahuje očekávané spolehlivosti. To se týká zejména komunikace mezi palubní jednotkou ETCS (OBU) a radioblokovou centrálou (RBC) prostřednictvím rádiové sítě GSM-R. Z dosavadních zjištění je zřejmé, že nelze jednoznačně stanovit příčinu ztráty dostupnosti ETCS na straně stacionární nebo vozidlové části. S největší pravděpodobností jde o kombinaci v případech, kdy není z různých důvodů provedena optimální implementace podle specifikací výrobců komponentů systému ETCS.

Ze zkušebních provozů vyplývá, že ztráta spojení mezi OBU a RBC nevede sice k bezprostřednímu ohrožení bezpečnosti drážní dopravy, neboť ztráta spojení má za následek použití rychločinného brzdění a zastavení vlaku, avšak relativně velké množství takových případů má nepříznivý vliv na celkovou úroveň bezpečnosti vyplývající z nepravidelností v provozu. Pokud nebudou zjištěny skutečné příčiny těchto problémů a tyto následně uspokojivě vyřešeny, lze oprávněně předpokládat, že po zavedení výhradního provozu dojde k výraznému nárůstu nepravidelností v dopravě s dopadem na bezpečnost provozu. Současný zkušební provoz probíhá ve velmi omezeném rozsahu, a to zejména na jediné trati Olomouc – Uničov. Na poměrně malý počet jízd pod dohledem ETCS na ostatních tratích mají nepříznivý vliv výluky ETCS na několika traťových úsecích a negativní zkušenosti se zmíněnou ztrátou spojení. Přitom větší používání ETCS by mohlo vést k včasnému odhalení nedostatků systému před zahájením výhradního provozu. 

Drážní úřad je odpovědný za vydání povolení pro uvedení na trh jak vozidel, tak pevných zařízení systému ERTMS. Stávající situace však schvalovací proces prodlužuje a je reálný předpoklad, že i výhradní provoz po 1. 1. 2025 by mohl nadále probíhat v režimu zkušebního provozu. 

Tagy Drážní úřad ERTMS ETCS
112 komentářů