Ukončit výrobu celých autobusů bylo těžké rozhodnutí. Sázíme teď na podvozky a bioplyn, říká vedení Scanie
Bioplyn je pro dopravu fantastickou příležitostí, říká v rozhovoru ředitelka autobusové divize Scania.
Švédská Scania se na bruselském veletrhu Busworld pochlubila novým podvozkem pro bateriové regionální autobusy. Zároveň představila platformu pro dálkové autobusy, u kterých sází hlavně na zkapalněný bioplyn.
O tom, proč se v záplavě nových konkurenčních vodíkových modelů rozhodli v Södertälje právě pro toto řešení a také o nelehkém kroku soustředit se u autobusů pouze na podvozky, hovořil s deníkem Zdopravy.cz šéf produktového vedení Scanie Carl-Johan Lööf a ředitelka autobusové divize firmy Johanna Salomonsson Lind.
Jak vidíte budoucnost autobusové dopravy v dalších 10 letech? Opravdu přichází dekáda autobusů, jak zde zmiňovali někteří vaši kolegové?
Tady na veletrhu chceme mimo jiné prezentovat naši novou strategii, kterou jsme letos stanovili. Zaměřuje se na vytvoření základů, které nám umožní hledat cestu k udržitelným dopravním řešením pro naše zákazníky i pro budoucnost.
Zúžili jsme naše zaměření. Jsme globálním dodavatelem platforem, ke kterým nabízíme lokální servisní služby a partnerství s místními výrobci.
Usilujeme o udržitelnou dopravu. Proto tu nyní prezentujeme jednak dálkový autobus na zkapalněný bioplyn a zároveň i bateriovou platformu pro regionální autobusy s dojezdem přes 500 kilometrů.
Většina vystavovatelů se zde nyní zaměřuje na elektrický či vodíkový pohon. Vaší specialitou je právě bioplyn (LBG). U něj jsou zatím možnosti výroby značně omezené, věříte, že se může stát ekonomicky životaschopným palivem?
Chceme mít širokou nabídku pohonných systémů. Ale věříme, že plyn (ať už stlačený či zkapalněný) je pro dopravu fantastickou příležitostí. Z hlediska nákladů je efektivní pro implementaci a infrastruktura je už navíc nyní k dispozici. Naše dodavatele pracují na zvýšení produkce paliva i hustší síti infrastruktury. Nicméně právě implementace je u plynu mnohem rychlejší než u jiných alternativ na trhu.
Na prezentaci jste uváděla příklad Tanzanie, kde jste v minulosti pracovala mimo jiné právě na přechodu tamní dopravy na plynová řešení. Jak se tam bioplynu daří?
Tanzanie má dva hlavní hlavní dopravní koridory. Zjistili jsme, že když nasadíme pouhých sedm plnicích stanic, pokryjeme celou zemi.
Na základě toho věřím, že plyn je pro autobusovou dopravu životaschopná možnost, u které navíc můžeme vše rozběhnout velmi rychle.
Spolupracujete dlouhodobě s firmou Northvolt, byli jste jedni z prvních, kteří začali používat jejich baterie. Tato švédská společnost se baterie snaží vyrábět jinak – klade například důraz na vysoký podíl recyklovaných surovin. Dokáže tato cesta ekonomicky konkurovat například čínské produkci?
Baterie Northvolt jsou jedny z nejudržitelnějších na trhu. Věřím v jejich rozhodnutí mít co nejmenší environmentální dopad a vyrábět lokálně. Mezi zákazníky je po těchto řešeních poptávka.
Rozhodnutí Scanie přestat vyrábět kompletní autobusy a soustředit se pouze na produkci podvozků bylo relativně překvapivé. Co vás ke kroku vedlo?
Trh se rychle mění a nutností jsou velké investice do vývoje. Dříve byl cyklus nabídky nových koncepcí podvozků 15-20 let. Tato perioda se nyní zkrátila na pouhé tři roky.
Takže jsme si určili pilíře, kde jsme silní a na ty jsme se zaměřili. Jsme globální výrobce. Naší výhodou je také zaměření na modulární systém, tedy propojení s komponenty z našich tahačů, které jsou důkladně testovány a prověřeny. A doplňuje to silné servisní zázemí, který zajišťuje dlouhou životnost našich vozidel.
Svět autobusů obrazem: Dominance elektřiny a vodíku, nástup Asie a (ne)skrývané obavy
Už nyní vzniká 95 procent naší produkce ve spolupráci s dlouhodobými partnery. Pomáhají nám naše vozidla regionálně adaptovat. Pokud chceme investovat a pokrývat trhy na všech světadílech, museli jsme si stanovit novou strategii. Rozhodnutí ukončit kompletní výrobu nebylo lehké. Užší zaměření nám umožní zůstat důležitým hráčem i do budoucna.
Výroba našich podvozků pokračuje v brazilském São Paulo a v Polsku, kde vyrábíme i nejnovější low entry platformu.
Nedávno jste oznámili novou spolupráci s dopravcem Flixbus. V čem spočívá?
Souvisí to právě s naší sázkou na bioplyn LBG. Tato technologie může nabídnout dojezd až 1200 km. S Flixbusem jsme uzavřeli memorandum na dodávku a zprovoznění 50 LBG autobusů. To nám ukazuje, že je to i pro dopravce životaschopný pohon. Nasazeny budou po celé Evropě, s dodavateli budujeme síť infrastruktury.
Poohlížíte se i po vodíku?
Určitě tuto možnost sledujeme, zatím to nemáme v plánech, ale jsme připraveni se k tomuto trendu v budoucnu připojit.