Konec poplatků za standardní kabinová zavazadla? Europoslanci chtějí jednotná pravidla
Požadované rozměry kabinových zavazadel se mezi dopravci velmi liší, poplatek za jejich přepravu někdy přesahuje cenu letenky.
Minulý týden odhlasoval Evropský parlament na první pohled nenápadné usnesení, které může zásadně proměnit cestování letadly po Evropě. V rezoluci požadují změnu legislativy tak, aby podmínky přepravy palubních zavazadel zdarma byly sjednoceny.
Rezoluce míří především do byznysu nízkonákladových leteckých společností, které po zavedení poplatku za odbavené zavazadlo v nákladovém prostoru v podstatě naučily lidi cestovat s příručním zavazadlem. Když začal vysychat zdroj peněz z přepravy větších kufrů, přišly s omezením velikosti nezpoplatněného zavazadla na palubě. Není výjimkou, že přeprava palubního zavazadla stojí více než samotná letenka.
„Situace u některých dopravců v této oblasti je absolutně absurdní,“ řekl serveru Politico Steven Berger ze spotřebitelské organizace Beuc. Podle něj je potřeba jasně stanovit, jaká je velikost přiměřeného palubního zavazadla pro přepravu zdarma. V roce 2014 evropský soud pouze konstatoval, že musí jít o rozumnou velikost a váhu, neuvedl však přesné rozměry. Například Wizz Air tak zdarma umožňují přepravu pouze zavazadel 40 × 30 × 20 cm, Ryanair 40 × 30 × 25 cm. Běžná velikost palubního zavazadla u Lufthansy a jiných „klasických“ dopravců je 55 × 40 × 23 cm.
Kromě snahy více vydělat má zpoplatnění palubních zavazadel i další důvod: rychlejší nástup a usazování cestujících. Do prostor pro zavazadla nad sedačkami se v Boeingu 737 či Airbusu A320 vejde obvykle kolem 90 standardních palubních kufrů, cestujících je dvakrát tolik. Část pak musí do nákladového prostoru. Samotný nástup do letadla pak zdržují marné pokusy některých cestujících svůj kufr udržet na palubě a zabránit jeho uložení do nákladového prostoru.
Usnesení je teprve začátkem legislativního procesu, který nyní čeká Evropskou komisi. Lze očekávat velký odpor nízkonákladových dopravců.