Prešov má další část obchvatu, součástí je i nejsušší slovenský tunel
První fáze severního obchvatu Prešova vyšla na necelých 143 milionů eur.
Necelé dva roky po otevření západního obchvatu Prešova uvedli slovenští silničáři do provozu první etapu severního obchvatu. Stavba je součástí rychlostní silnice R4, která má v budoucnu propojit Maďarsko s Polskem. Úsek dlouhý 4,3 kilometru zahrnuje například devět mostů i více jak kilometrový tunel Bikoš.
První fáze severního obchvatu vyšla na necelých 143 milionů eur, postavilo ji konsorcium firem Váhostav–SK a TuCon. Investorem byla Národní dálniční společnost. Finance vzešly ze státního rozpočtu, přičemž práce se rozeběhly v červenci roku 2019. Nový úsek uleví obyvatelům třetího největšího slovenského města od hluku a nadměrné tranzitní dopravy. Řidičům má přinést časovou úsporu zhruba deset minut. Předpokládá se, že tudy denně projede asi 15 tisíc aut.
Jednou z výjimečností celé stavby byl fakt, že tunel Bikoš je na Slovensku historicky nejsušší. Patří totiž mezi tunely s nízkým přítokem podzemních vod, což ulehčilo postup ražby. Ušetří se díky tomu i na jeho provozování. Jako první slovenský tunel navíc Bikoš disponuje LED osvětlením. Pro agenturu TASR o tom informovala mluvčí Národní dálniční společnosti Eva Žgravčáková.
Na hotový úsek naváže druhá etapa o celkové délce 10,2 kilometru. Součástí stavby bude dvanáct mostních objektů různé délky, několik protihlukových stěn a také přibližně 1,9 km dlouhý tunel Okruhliak. Zakázku za 338 milionů eur nedávno získaly firmy Eurovia SK, Eurovia CS a SMS ze skupiny VINCI Construction CS. Hotovo má být v roce 2027.