Jsou drahá a jejich přínos malý. Praha přehodnotí stavby nových P+R parkovišť
Magistrát chce usilovat o to, aby se P+R parkoviště stavěla vně hranic Prahy, hlavně u železničních zastávek.
Ambiciózní plán Prahy na výstavbu dalších P+R parkoviště u stanic metra pravděpodobně vezme za své. Zastupitelstvo minulý týden přijalo zprávu, ve které odbor dopravy zpochybňuje přínosy záchytných parkovišť a poukazuje především na jejich vysokou cenu a malý přínos k redukci automobilové dopravy v centru.
Rozvoj P+R parkovacích míst při stanicích metra v celkovém objemu 9 320 míst je uveden v seznamu klíčových dopravních staveb. Rada města však minulý týden upozornila, že na všechny stavby na seznamu nebudou ani v následujících 20 letech peníze a jejich přínos by se měl znovu posoudit. Projekty tak čeká nová prioritizace.
A právě k rozvoji systému P+R mají magistrátní experti řadu výhrad a upozorňují na diskutabilní poměr přínosů a finančních nákladů.
„Tisíc nových míst v parkovacím domě P+R na stanici metra představuje investici v objemu 1–1,5 miliardy korun. Přestože takové opatření zlepšuje kvalitu ovzduší a snižuje dopady na klima, z hlediska objemu dopravy a tzv. dělby přepravní práce je jeho přínos velmi malý,” píše se ve zprávě odboru dopravy.
Praha začne škrtat v dopravních prioritách. Už teď je jasné, že peníze nebudou, říká Hřib
Denně se totiž podle něj na území Prahy nachází odhadem 800 tisíc aut a pokud jich tisíc ubude, výsledek bude zanedbatelný.
„Obdobný objem investičních prostředků přitom stojí např. tramvajová trať Nádraží Podbaba – Suchdol, která bezemisně obslouží 6,8tisícové sídlo, jeho okolí a univerzitu s 20 tisíci studenty a 900 zaměstnanci,“ uvádí se v dokumentu.
Stavme mimo Prahu
„P+R parkoviště, zejména ta objektová, jsou prostě drahá. Jedno místo tam stojí až 900 tisíc korun. Navíc to nejsou auta místních obyvatel, ale návštěvníků,“ řekl Zdopravy.cz náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Dodal, že chce usilovat o to, aby se P+R parkoviště stavěla vně hranic města, hlavně u železničních zastávek. „Tak abychom ušetřili náklady, jelikož dál od města jsou pozemky levnější a je možné tam stavět povrchová parkoviště. Navíc se nezatěžují kapacity silnic v Praze,“ uvedl Hřib.
Upozorňuje však, že plán parkovišť, která má současná koalice v programovém prohlášení, ohrožen není a pravděpodobně se zrealizuje. Jde o P+R Opatov, které je již ve fázi soutěže, Terminál Smíchov, P+R u Depa Zličín či plánovaný Terminál Dlouhá Míle.
Ten by měl vyřešit parkování pro dojíždějící ze severozápadního směru, jelikož při prodloužení metra A do Motola se žádné záchytné parkoviště nevybudovalo.
Ohroženy jsou tak ale ostatní projekty. Město je bude hodnotit jak ekonomicky, tak podle toho, zda někde kapacita chybí. Seznam klíčových staveb vyjmenovává tyto plánované P+R lokality:
Zličín a Zličín II (Ringhofferova), Depo Hostivař, Opatov I a Opatov II, Depo Písnice, Nové Butovice, Černý Most I, Veleslavín, Smíchovské nádraží, Písnice, Stodůlky, Nádraží Krč, Roztyly, Střížkov, Rajská zahrada a Nové Dvory.
Předpokládá se u nich 50procentní financování nákladů z dotací, provozní příjmy mají následně tvořit 65 % nákladů.
Plán z roku 2017 počítá u nových parkovišť s náklady 4,172 miliardy, reálná částka však bude nejspíše mnohem vyšší. „Na základě skutečných nákladů na P+R Opatov odhadujeme, že bude vznik uvedených 9 320 míst vyžadovat celkové investiční náklady spíše 14 miliard Kč, tj. sedm miliard z rozpočtu města,“ uvádí magistrátní odbor dopravy.