Boj o 18 miliard. Největší drážní zakázka v Česku přilákala tři dopravce
Vítěz soutěže získá smlouvu v Ústeckém kraji do roku 2041.
Tři největší železniční dopravci v Česku se utkají v dosud největší soutěži na provoz osobních vlaků v Česku. Do soutěže Ústeckého kraje na provoz elektrických vlaků s odhadovanou cenou 18 miliard se přihlásily České dráhy, Arriva a RegioJet.
Deníku Zdopravy.cz to potvrdili zástupci všech tří firem. Zatím není jasné, zda do dnešní uzávěrky podal nabídku ještě někdo další. Leo Express se nepřihlásil. Ústecký kraj patří k těm, který se rozhodl využít výhod konkurence při výběru dopravců na rozdíl od jiných regionů, které šly cestou přímého zadání.
Kraj v soutěži hledá dopravce pro provoz souboru Elektrická páteř na patnáct let. Jde o hlavní elektrifikované tratě v kraji. Svým objemem jde o bezkonkurenčně největší zakázku pro dopravce na české železnici. Ročně vítěz ujede přes 3,3 milionu kilometrů. Kraj počítá s takzvanou brutto smlouvou, kdy kompletně ponese riziko tržeb. Odhadovaná cena za vlakový kilometr je 280 korun. Vítěz by měl převzít provoz od prosince 2026.
90 % v hodnocení bude mít cena, dopravci museli prokázat zajištění údržby
Dopravcům v soutěži nechal kraj poměrně volnost v tom, kolik jednotek na provozní soubor nasadí. Nestanovuje minimální počet vozidel, ale minimální kapacitu. Ta se bude lišit podle tratí, půjde o jednotky se 130 nebo 200 místy k sezení. Kraj si ale vyhrazuje i právo během smlouvy chtít jednotku se 310 sedačkami. Celkem 90% váhu v hodnocení bude mít cena, zbytek připadne na kapacitu turnusových vlakových jednotek.
Podle podmínek soutěže nemusejí být nasazeny nové vlaky. Podmínkou je rychlost minimálně 160 km/h, vybavení ETCS a využití rychlostního profilu V130 (po zavedení ETCS případně i V150). Musí jít spojit až tři jednotky současně, podmínkou je zvládnutí napájení na stejnosměrný i střídavý proud. Jednotky musejí být nízkopodlažní. Šířka dveří je minimálně 1 300 mm. Jednotky budou klimatizované, vybaveny wi-fi a USB zásuvkami a zásuvkami na 230 V. Budou mít i oddíl první třídy a také tichý oddíl. Minimálně 70 % sedadel bude v uspořádání proti sobě.
Zájemci už při podání nabídky musejí předložit i informaci o tom, kde budou mít zázemí pro údržbu jednotek. Zadávací dokumentace obsahuje i rozsáhlý seznam sankcí za nedodržení smlouvy. Řeší i počet pokladen. Ty mají být ve stanicích ve většině měst, z menších stanic pak v Proboštově a Povrlech.
Kraj dlouhodobě dopravce vybírá porovnáním nabídek více dopravců, což je pro úředníky a politiky složitější. I proto se většině krajů do otevřených tendrů nechce a spoléhají na přímé zadání. Na trasách dnes jezdí různorodá směs vozidel Českých drah, od jednotek RegioPanter až po klasické soupravy lokomotiv a starších vozů. Součástí dokumentace jsou i návrhy jízdních řádů. Ty ukazují například výrazné rozšíření počtu spojů na lince U3 Litvínov – Děčín.
Soutěžené linky
U1 Děčín – Ústí nad Labem – Most – Kadaň
U2 Chomutov – Karlovy Vary
U3 (Děčín -) Ústí nad Labem – Litvínov
U32 Ústí nad Labem – Lysá nad Labem
U51 Ústí nad Labem – Klášterec nad Ohří
U54 (Děčín -) Ústí nad Labem – Roudnice nad Labem (- Hněvice)
I o této soutěži jsme si povídali na jaře v podcastu Cesty Zdopravy.cz s vedoucím oddělení dopravní obslužnosti Jakubem Jeřábkem. Poslechnout si ho můžete zde.