Porr se tvrdě brání vyloučení z tendru na metro D. Zveřejnil své pochybnosti
Je to nejpodivnější výběrové řízení, které jsem zažil, uvedl ředitel Vinci Construction Martin Borovka.
Stavební konsorcium vedené firmou Porr zveřejnilo své námitky proti vyřazení z tendru na druhou část stavby metra D. Pražský dopravní podnik (DPP) na začátku měsíce vybral jako vítěze skupinu vedenou firmou Subterra, přestože nabídla až druhou nejnižší cenu.
Ta byla přitom vyšší o 2,2 miliardy. Zdůvodnil to nedostatečným vysvětlením příliš nízké ceny nabídnuté Porrem a dalšími nedostatky nabídky. Zároveň DPP podal trestní oznámení na ovlivňování členů hodnotící komise.
Vedení Porru a skupiny Vinci Construction se proti těmto důvodům a celému vyhodnocení tendru tvrdě ohradilo. Podalo oficiální námitky proti vyloučení a poté je připraveno se obrátit na ÚOHS, ale i na Evropskou investiční banku, u které Praha čerpá úvěr.
„Je to nejpodivnější výběrové řízení, které jsem zažil. Neznám žádné horší a méně transparentnější,“ uvedl na tiskové konferenci generální ředitel Vinci Construction Martin Borovka.
Jako ilustraci dodal, že v zadání tendru bylo například postavení betonárky na přesně určeném místě, kde ovšem už tehdy stála výrobna betonu firmy Metrostav TBG patřící do stejné skupiny, z jaké je Subterra.
Dopravní podnik své rozhodnutí vybrat dražší nabídku zdůvodnil tím, že sdružení vedené společností Porr „v podstatě ignorovalo“ výzvu na vysvětlení mimořádně nízké nabídkové ceny.
Podle DPP sdružení na základě námitek hodnotící komise jen opravilo některé chyby v harmonogramu a současně udělalo chyby nové. „Z těchto důvodů DPP na základě jednomyslného doporučení hodnotící komise sdružení vedené firmou Porr ze zadávacího řízení vyloučil,“ uvedl DPP v tiskové zprávě.
„Od dubna se zadavatel na nic neptal a objednával si drahé analýzy místo toho, aby se zeptal,“ uvádí k tomu Borovka.
Generální ředitel společnosti Porr Dušan Čížek vysvětlil, že nejasnosti k harmonogramu byly podle něj objasněny, ten se navíc běžně finalizuje až při zahájení stavby.
„Nechali jsme si k tomu udělat posudek Contract Managementu – ti potvrdili, že jsme udělali vše, co se požadovalo. I Metroprojekt v posudku konstatuje, že nedostatky mohou být odstraněny a nepředstavují nemožnost stavět.“ Tento dokument však podle něj DPP zamlčel a údajně si jen „hledá důvody a vznáší další požadavky“.
Metro D má definitivně platné stavební povolení. Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnosti
Ohledně mimořádně nízké nabídkové ceny oba ředitelé uvedli, že si nepamatují, že by to někdy v minulosti bylo důvodem vyloučení a poukazují na současné dálniční tendry, kdy jsou nižší než projektované ceny téměř standardem.
„Jsme o tři miliardy výše než předpokládaná cena a zadavateli to přijde jako nízká cena?“ ptá se Čížek. Dodává, že tento argument se používá obvykle spíše v případě, když je cena třeba na 60 procentech projektu.
Argumentuje také dvěma posudky profesorů Ryby a Stempkowského. Jeden srovnal ceny v Česku, druhý v celé střední Evropě a údajně ukázal, že cena je adekvátní i v porovnání s metrem ve Vídni.
Neuspokojivé vysvětlení
Dopravní podnik v březnu požadoval vysvětlení ceny u 600 položek. Obecná odpověď postavená na tom, že Vinci je největší stavební skupinou světa a tudíž se dostanou k výhodnějším cenám, ho však evidentně neuspokojila.
„Zadavatel se neptal konkrétně které složky cen oněch položek jsou nízké. Postupovali jsme podle judikatury Nejvyššího soudu. Subterry se v prvním tendru na metro D ptali sedmkrát, nás jen jednou,“ namítá Čížek.
Vysvětluje, že například ocelářská výstuž se v nabídce objevuje mnohokrát. Cena je ale pokaždé jiná, podle toho, kde je použita a zda se musí dopravovat třeba tunely, nebo se montuje na povrchu. „Na takový dotaz se nedá jednoznačně odpovědět,“ připouští.
Skrytá záloha
Třetí důvod vyloučení je podle DPP „skrytá záloha“, tedy příliš rychlé čerpání peněz, kdy jen příprava staveniště vyjde na miliardu korun, což odporuje nacenění v projektu.
„Na rozdíl od předchozích tento instrument v zákoně o zakázkách vůbec neexistuje. Je to ten nejbizarnější důvod vyloučení, co jsme zažili,“ uvádí ředitelé. A argumentují další analýzu, která ukazuje, že v nabídkách ostatní uchazeči nabízí podobný harmonogram čerpání a obviňováni ze skryté zálohy nejsou.
„Navíc nabízíme 10procentní bankovní garanci, takže zadavatel je proti případnému úpadku jištěn,“ vyvrací Borovka obavy DPP, že po proplacení miliardy se stále ještě nezačne stavět a firma může například zkrachovat.
DPP: Za rozhodnutím si stojíme
Dopravní podnik si i po kritice za svým rozhodnutím v tendru stojí. „Podání námitky proti rozhodnutí zadavatele je zákonné právo každého uchazeče v zadávacím řízení. Námitky jsme obdrželi, budeme se jimi zabývat a ve stanovené lhůtě je řádně vypořádáme,“ řekl Zdopravy.cz mluvčí podniku Daniel Šabík.
Tendr na metro D není diskriminační. Předseda ÚOHS zvrátil kauzu ve prospěch dopravního podniku
Dodal, že pokud ani to nebude kterémukoliv z uchazečů stačit, může se následně obrátit na ÚOHS. „Ostatně ÚOHS, případně soudy jsou jedinými arbitry. My si za našimi rozhodnutími stojíme. Konec konců ÚOHS či soudy ve všech dosavadních případech týkajících se metra D potvrdili správnost postupu DPP,“ dodal Šabík.
Zpochybnění referencí
Vedle údajně neoprávněných námitek vůči své nabídce Porr také zpochybňuje výběr vítěze, kterým je zmíněná Subterra ze skupiny Metrostav. Ta podle Borovky i Čížka dodala v některých případech nepravdivé reference. Firma dokonce před novináři ukázala připravené fotografie z Facebooku jednoho ze stavbyvedoucích, které mají dokazovat, že u referované stavby před 15 lety nebyl.
„Reference Subterry na vzduchotechniku je navíc podepsána mateřským Metrostavem, což je zakázáno,“ uvedl Čížek.
Firmě vadí i to, že Subterra koordinovala podání námitky vůči zadání tendru s dalšími členy sdružení. Firma Metrostav DIZ totiž podala k ÚOHS námitku, přestože jde o sesterskou společnost Subterry. Podle informací Zdopravy.cz však během tendru podala k ÚOHS námitku i Eurovia, která je stejně jako Porr součástí skupiny Vinci. Později ji však stáhla.
PORR neuspěl s námitkami proti soutěži na metro D v Praze, Eurovia námitky stáhla
Tiskovou konferenci ředitel Čížek uzavřel ostrým útokem vůči tendru i dopravnímu podniku. „Zadavatel pominul péči řádného hospodáře. Má jít cestou dotazů, ne posudků. DPP se u takto jedinečné zakázky chová netransparentně a nestandardně,“ uzavřel Čížek.
Tendr se vede na stavbu úseku metra D Olbrachtova (mimo) – Nové Dvory. Obsahuje nejvíce tunelářských prací z celého projektu metra D, součástí jsou tři stanice. Zadávací řízení začalo v květnu 2022.
Vítězná nabídková cena konsorcia vedená firmou Subterra byla 29,988 miliardy. Porr nabídl cenu 27,747 miliardy, třetí Strabag 30,703 miliardy.
Modrá linka metra D by měla propojit Písnici s náměstím Míru a odlehčit dopravě na jihu hlavního města. Příprava stavby se potýkala s řadou problémů a provázely ji spory. Ve výstavbě je nyní kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, který je nejsložitější vzhledem ke stavbě přestupního uzlu na trase C. Dopravní podnik počítal s tím, že letos v říjnu plynule naváže stavbou dalšího úseku z Olbrachtovy na Nové Dvory.