V Plzni repasují unikátní prvorepublikový most, bude z něj lávka pro chodce a cyklisty
Nové osvětlení na mostě bude řešeno trojicí historizujících svítidel.
Nad rušnou výpadovkou na Karlovy Vary na severním okraji Plzně chce město postavit lávku pro chodce a cyklisty. Plánuje použít ocelový Faltusův most, který od roku 1931 sloužil v areálu plzeňské Škody a byl prvním svařovaným příhradovým mostem v celém bývalém Československu. Stopadesátitunová konstrukce mostu, který je technickou památkou, se musí nejprve repasovat. Plzeň chce na projekt za zhruba 50 milionů korun získat evropskou dotaci z IROP, která by mohla činit až přibližně 42 milionů korun, řekl ČTK náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí Aleš Tolar (STAN).
„Ocelový svařovaný most nemá od roku 2019, po sejmutí při rekonstrukci domažlické trati, žádné využití. Rozhodli jsme se zhruba 150 tun vážící konstrukci zrepasovat, kvůli transportu ji rozdělíme a následně sestavíme jako lávku pro pěší a cyklisty přes zářez komunikace I/20 u obce Chotíkov,“ uvedl Tolar. Repasí se podle něj nezmění charakter původního ocelového mostu, do hlavní konstrukce se významněji nezasáhne.
Takzvaný Faltusův most nese jméno profesora Františka Faltuse (1901 až 1989), který po studiu techniky ve Vídni a práci v tamní mostárně Waagner-Biro nastoupil v březnu 1926 v Plzni do Škodových závodů. Stal se průkopníkem nové technologie svařování mostních konstrukcí.
Bezpečnější překonání rušné silnice
„Na mostě bude v novém stavu zhotovena nová železobetonová mostovka a bude tak obnoven původní charakter mostu ze 30. let minulého století. Nové osvětlení na mostě bude řešeno trojicí historizujících svítidel, umístěny budou na horním rámovém portálovém ztužení na začátku, uprostřed a na konci mostu. Tím bude opět dosaženo původního stavu z doby provozu mostu,“ doplnil Tolar.
Pro nové umístění město záměrně vybralo rušnou výpadovku na Karlovy Vary nedaleko hranice katastru Plzně. „Most bude nově sloužit pro bezpečné překonání silnice jak pěším, tak cyklistům, což je velmi důležité, protože oblast nedaleko od vrchu Krkavec je hojně navštěvována Plzeňany i lidmi z okolí a přes karlovarskou silnici zde žádné jiné přemostění není,“ vysvětlil Tolar.
Kromě lávky město vybuduje připojovací komunikace, jimiž propojí polní cestu vedoucí od Radčic a Malesic se starou karlovarskou silnicí, která v současné době slouží jako místní komunikace obce Chotíkov. Součástí projektu jsou také přeložky sítí a rekultivace přilehlého území lávky.
Plzeň, která leží na soutoku čtyř řek a na důležitém železničním a silničním uzlu, se stará o desítky lávek přes řeky, koleje a silnice. Město má ve správě víc než 60 lávek a průběžně je opravuje, aby byly bezpečné. Dělá na nich menší opravy i větší zásahy pro zajištění jejich životnosti. Jen na opravy lávek magistrát ročně vynaloží až desítky milionů korun.