Jihlava plánuje výrazné rozšíření trolejbusů, nahradí autobusy v jihozápadní části města
Záměr výstavby Jihozápadní trolejbusové tangenty vstoupil do procesu posouzení vlivů na okolí.
V Jihlavě by měly přibýt více než čtyři kilometry nové trolejbusové trati. Záměr Jihozápadní trolejbusová tangenty Jihlava aktuálně vstoupil do fáze posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Nová trať má umožnit náhradu stávajících autobusových linek za trolejbusové. V případě použití elektrobusů by mělo nové vedení umožnit dobití jejich baterií.
Dopravní podnik plány vysvětluje nadměrným provozem autobusů produkujících množství emisí a hluku v jihozápadní části města, kde nyní infrastruktura pro trolejbusový provoz chybí. Řešená varianta má emisní a akustickou zátěž snížit. Přispět má rovněž „k vyšší efektivitě propojení a návaznosti MHD“ v dotčené části Jihlavy.
Jak vyplývá z předložené dokumentace, nová trať se napojí na stávající trolejbusovou síť v křižovatce ulic Znojemská a Hradební, odkud bude vedena ulicí Hradební ke křižovatce ulic Dvořákova a Žižkova. V Žižkově ulici má být modernizována trať stávající, přičemž mezi ulicemi Seifertova a Ke Skalce vznikne nové trolejové propojení.
V ulici U Cvičiště dojde k modernizaci stávající trolejbusové trati a od křižovatky ulic U Cvičiště – Žižkova směrem k ulici Rantířovská na točně u čerpací stanice Tank ONO vznikne trať nová, stejně jako v ulici u Hřbitova, kde naváže na stávající trolejbusovou trať u ulice Ke Skalce, a to zprovozněním nového úseku na části ulice Seifertova až po ulici Mahenova.
Nová měnírna
Pro posílení výkonu počítá záměr s novou měnírnou v ulici U Cvičiště. Zvolená poloha je zdůvodněna tím, že může být přímo napojena na rozvody kabelů 22kV, přičemž nevyžaduje žádné vodovodní a kanalizační přípojky ani kabelové telefonní připojení.
Výstavba by mohla podle projektové dokumentace začít už příští rok v srpnu. Trvat má asi 18 měsíců, hotovo tedy může být v prosinci roku 2025.