Macron chce ve Francii po vzoru Německa levnou jízdenku na regionální dopravu
Ve Francii se zatím v debatách o nové jízdence nemluví o její ceně.
„Požádal jsem ministra dopravy, aby zavedl jednotný systém ve všech regionech, které o to budou mít zájem,“ odpověděl Macron na dotaz youtubera říkajícího si Hugo Décrypte. Ten chtěl na svém kanálu sledovaném většinou mladými lidmi vědět, zda by francouzská vláda byla ochotna přispívat lidem na jízdné tak, aby podobně jako v Německu stálo 49 eur (1 180 korun) měsíčně.
Majitelé německé jízdenky ji mohou využívat v regionálních vlacích, autobusech či ve městské dopravě. Německá vláda bude do roku 2025 na levné jízdné poskytovat regionům 1,5 miliardy eur (36,2 miliardy Kč), stejnou částku dají i spolkové země. Podle nedávné studie německého ministerstva dopravy však jízdence hrozí zdražení, neboť ve státní pokladně na její dlouhodobé udržení chybějí miliardy eur.
Francouzští vládní politici zatím o možné ceně nemluví, vyzdvihují naproti tomu přínosy zlevnění veřejné dopravy. „Vytvořme ve Francii tento vlakový pas, v zájmu životního prostředí a kupní síly, společnými silami vlády a regionů,“ uvedl na sociální síti X ministr Beaune. Podle Macrona by měla být jízdenka součástí širší snahy o zlepšení kvality ovzduší, například v kombinaci s podporou ekologicky šetrnějšího bydlení.
Präsident @EmmanuelMacron schlägt für 🇫🇷 ein Ticket nach Vorbild des #Deutschlandticket|s vor. Ein großes Signal für ein modernes ÖPNV-Angebot. Für mich denkbar auch künftig grenzüberschreitend anerkannt zwischen 🇫🇷 und 🇩🇪 sowie perspektivisch für ganz Europa.
— Volker Wissing (@Wissing) September 5, 2023