ČD Cargo na burzu? Ťok chce část akcií státního dopravce nabídnout investorům
Ministerstvo dopravy Dan Ťok po letech oživuje plán na to, aby část společnosti ČD Cargo nabídlo investorům na burze. O
Ministerstvo dopravy Dan Ťok po letech oživuje plán na to, aby část společnosti ČD Cargo nabídlo investorům na burze.
O Ťokově plánu informovaly jako první Lidové noviny. „ČD Cargo se pohybuje na plně konkurenčním trhu. To, že je dceřinou společností ČD, není dobrá pozice,“ řekl LN Dan Ťok. Podle něj by příliv soukromých peněz pomohl dopravní firmě k dalším investicím, které potřebuje.
Vstup investora do ČD Cargo je tématem, které se řeší poslední dva měsíce poměrně intenzivně, nikoliv ovšem oficiálně. Na dotaz deníku Zdopravy.cz na začátku října odpověděl mluvčí Českých drah Radek Joklík, že jde o jednu z variant, o kterých se hovoří již delší dobu. „Žádné konkrétní kroky se ale zatím nepřipravují,“ řekl před necelými dvěma týdny. Nejde o nové úvahy: dozorčí rada nákladního dopravce řešila tyto myšlenky už před více než pěti lety, kdy firmě šéfoval Gustav Slamečka.
Mluví se nejčastěji o modelu podobném ČEZu, kdy by si stát nechal ve firmě většinu a menší část ponechal soukromým investorům. Není ale úplně jasné, jak by prodejem části akcií na burze získalo peníze na rozvoj právě ČD Cargo: peníze by připadly mateřským Českým drahám. Vztah obou firem není dlouhodobě úplně ideální. Není rovněž jasné, jak se na případný krok Českých drah budou dívat věřitelé a ratingová agentura.
„Dokáži si představit model s investory, ale pouze za podmínky, že stát neztratí kontrolu nad firmou,“ říká například člen dozorčí rady ČD Cargo a místopředseda Odborového sdružení železničářů Radek Nekola.
Nákladní železniční doprava v minulosti přitáhla i velké byznysové hráče. Zatímco ve světě je nejznámějším investorem do nákladních vlaků miliardář Warren Buffet, v Česku se železničnímu nákladu věnoval dříve Zdeněk Bakala (AWT) nebo relativně nově Daniel Křetínský (EP Cargo).
ČD Cargo je po letech ztrát ziskovou firmou. Za první pololetí vydělala 350 milionů korun. Poslední rok začala výrazně modernizovat vozový park. „Ano, teď se firmě daří. Ale chci, aby měla budoucnost i za pět, deset nebo patnáct let. Když teď nebudu nic dělat, může se stát, že přijde doba, kdy bude ČD Cargo za korunu drahé. A co s ním potom?“ citují Lidové noviny Ťoka. O privatizaci dalších dceřiných firem ČD podle svých slov zatím neuvažuje.
Šéf ČD Cargo Ivan Bednárik nechtěl plány ministerstva komentovat, zatím podle něj od majitele, tedy Českých drah, nepřišel žádný pokyn.
English version is available at CEE Transport.