Brandýs chce novou trať do Prahy, ve hře jsou dvě varianty
Brandýské nádraží by mělo projít zásadní proměnou.
O vlakovém spojení do hlavního města jedná Brandýs zhruba čtyři roky, podle Zandla se prověřovalo několik variant. „Vyplynuly nám dvě hlavní varianty, které pracovně označujeme jako severní a jižní. Severní varianta vede z brandýského nádraží obloukem nad Popovicemi, Podolankou a Přezleticemi a připojuje se na trať ve Kbelích v úrovni ulice Jilemnického,“ uvedl Zandl. Brandýské nádraží by podle něj muselo projít zásadní proměnou. „Stane se z něj moderní nádražní terminál s tratí zapuštěnou v hlubokém terénním zářezu obsluhovaném eskalátory,“ doplnil Zandl.
Severní trasa, jejíž součástí by byl zřejmě i tunel, by měla odlehčit od dopravy i obcím v okolí silnice 610, počítá se i se zastávkami v pražských částech Vinoř a Kbely. „Zároveň by přezletický přestupní terminál umožnil snadno zaparkovat automobily přijíždějící po silničním okruhu kolem Prahy a dopravit jejich řidiče během půlhodiny do centra Prahy,“ doplnil Zandl.
Jižní trasa přes Zeleneč
Jižní varianta počítá s vytvořením nového vlakového terminálu nedaleko městské části Královice, pokračuje přes Svémyslice a Zeleneč, na trať by se připojila za Horními Počernicemi.
Více výhod podle Zandla nabízí severní trasa. Například tu, že by vedla od brandýského nádraží, kde loni město vybudovalo nový parkovací dům pro víc než 300 aut. Trať by také snadno navazovala na dálnici D10. „Ve druhé etapě by se trať mohla prodloužit do Staré Boleslavi,“ doplnil místostarosta.
Přímé vlakové spojení má podle vedení města přispět zejména ke snížení silniční dopravy. Podle údajů radnice do souměstí denně autem dojíždí přes 7500 lidí, více než 5500 z něj odjíždí, především do Prahy. Řidiči využívají silnici 610 a dálnici D10. Kvůli nárůstu dopravy se dojezdový čas do Prahy v posledních letech zvýšil v průměru o dvě minuty za rok.