Obrazem: Stadler testuje nové jednotky KISS na slovenských tratích
Jednotky najíždějí povinné kilometry pro schválení bez cestujících.
Dvě jednotky Stadler KISS určené pro ZSSK najíždějí své první kilometry po slovenských tratích. Zatím jezdí bez cestujících a aktuální jízdy slouží pro provedení příslušných zkoušek pro vydání povolení k uvedení na trh.
Tyto zkoušky probíhají na slovenském koridoru, zpravidla mezi stanicemi Leopoldov – Nové Mesto nad Váhom, který je vybaven traťovou částí ETCS L1. Při zkouškách se jezdí rychlostí až 160 km/h. Pantografové zkoušky pak ještě navíc probíhají v úseku Velké Leváre – Zohor. Dopravcem na síti ŽSR je společnost CityRail. Zkušební provoz je povolen rozhodnutím slovenského Dopravného úradu do 30. 11. 2023 v jednoduché i dvojité trakci.
V praxi se jedná o jízdní zkoušky včetně povolené rekuperace, pantografové zkoušky v různých traťových úsecích a při různých rychlostech a dále především o zkoušky za účelem provedení příslušných testů kompatibility pro použití evropského zabezpečovače ETCS L1.
Jednotka Stadler KISS je na Slovensku označena řadou 561. Na Slovensku jsou aktuálně dvě ze tří jednotek (561.102 a 561.103). Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) si objednala celkem čtyři jednotky, které mají být hotové do konce roku. Jejich testování narušila srážka na zkušebním okruhu ve Velimi v červenci. Poškozená jednotka je stále v opravě.
Na zkušebním okruhu došlo ke srážce vlaků. Poničený je nový Stadler KISS i TRAXX MS3
Největší vozidlo na československých kolejích
První jednotku dopravce pojmenoval Rudo po Rudolfovi Kvetanovi, řediteli prodeje Stadleru pro střední Evropu, který loni tragicky zahynul. Svou kapacitou 611 míst k sezení je šestivozová dvoupodlažní jednotka bezkonkurenčně největším vozidlem na kolejích bývalého Československa. Vyrobena byla v polském závodě Stadleru, velká část vývoje probíhala v Praze.
ZSSK počítá s jejím nasazením zejména na tratích z Bratislavy do Žiliny, Břeclavi a Nových Zámků. „Pokud chceme, aby lidé přesedlali z pohodlného automobilu na železnici, musíme jim nabídnout podobně pohodlné a spolehlivé moderní vlaky,“ prohlásil Roman Koreň, předseda představenstva a generální ředitel společnosti ZSSK. Dopravce za čtyři jednotky zaplatí necelých 77 milionů eur, většinu pokryje z evropské dotace.
Šestivozové jednotky KISS jsou dlouhé 155 metrů a mají 611 míst k sezení v 1. a 2. třídě. Stejně jako všechny jednotky KISS od společnosti Stadler se vyznačují vysokým hnacím výkonem a rychlou akcelerací. S elektrickým pohonem poháněným trakčním trolejovým vedením může jednotka KISS dosáhnout maximální rychlosti až 160 kilometrů za hodinu. Vlaky mají bezbariérový nástup a čtyři toalety, z nichž jedna je určena pro osoby se sníženou pohyblivostí.
Multifunkční oddíly nabízejí nejen místa pro vozíčkáře, ale také velkorysý úložný prostor pro jízdní kola, kočárky a zavazadla. Nové jednotky KISS jsou vybaveny klimatizací prostoru pro cestující a kabin strojvedoucího. Cestující mohou využívat nejmodernější informační systém pro cestující a wi-fi. Vnitřní i vnější kamery a rovněž kamery na střeše, které sledují sběrač proudu, zajišťují bezpečný provoz na železnici. Vozidla jsou také vybavena certifikovaným systémem měření spotřeby energie a přesným systémem počítání cestujících. Strojvedoucí mají k dispozici moderní a ergonomicky navrženou kabinu.
Hlavní parametry Stadler KISS pro ZSSK
Napájecí systém 25kV, 50 Hz AC
Maximální rychlost – 160 km/h
Maximální trakční výkon – 6000 kW
Uspořádání náprav: Bo‘Bo‘+2‘2‘+2‘2‘+2‘2‘+2‘2‘+Bo‘Bo‘
Délka vozidla – 155,9 m
Celkový počet sedadel – 611 z toho 30 v 1. třídě
Míst na stání – 770
Počet WC – 4, z toho 1 Universální (TSI PRM) WC
Multifunkční prostory pro přepravu 2 vozíčkářů, 15 jízdních kol a 2 kočárků
Nástupní hrana vstupu do vozidla – 580 mm od TK
Vlakové zabezpečovače Mirel VZ1 a ETCS Level2
Klimatizace, wi-fi