2000 m³ vytěžené zeminy denně. Na stavbu železnice v Bubnech a na Kladně zavítala kontrola
Přestavba železnice do Kladna s novou odbočkou na Letiště Václava Havla probíhá nyní na dvou místech.
Modernizaci tratě z centra Prahy směrem na Kladno a letiště si jako jeden z nejsledovanější projektů na české železnici přijeli v rámci kontrolního dne prohlédnout ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Momentálně se pracuje na na úsecích Kladno – Kladno-Ostrovec a Praha-Bubny – Praha-Výstaviště.
„Na obou místech je vidět, že stavbaři už odvedli opravdu velký kus práce. Železnice, která dosud byla živou připomínkou někdejší Buštěhradské dráhy, nyní začíná dostávat podobu, která odpovídá 21. století,“ uvedl ministr Kupka na staveništi.
V Praze-Bubnech probíhaly během prvních dvou měsíců hlavně přípravné práce, například kácení dřevin nebo snášení kolejí a odtěžení železničního náspu mezi Strojnickou ulicí a ulicí U Výstaviště. V oboře Stromovka byla částečně rozebrána a znovu v jiné poloze postavena historická zeď.
V květnu byla kvůli zachování provozu vlaků ve směru na Kralupy nad Vltavou zprovozněna 900 metrů dlouhá provizorní kolej. Vede zcela mimo původní kolejiště stanice, aby její poloha nebránila vybudování nové nádražní budovy.
Do náspu byl v předstihu nainstalován prefabrikovaný most, který umožní zřídit podchod pro pěší a cyklisty a propojit Veletržní a Dělnickou ulici.
V současnosti probíhají práce na založení jednotlivých stavebních objektů, zejména základů budoucích mostních konstrukcí pro modernizovanou trať, která povede z větší části po estakádě. Vyvrtávají se rovněž piloty pro mostní pilíře.
Největší objem zemních prací probíhá v místě nové nádražní budovy stanice Praha-Bubny, kde se denně vytěží kolem 2000 m3 zeminy. Aby se celé toto množství nemuselo odvážet, byla přímo na staveništi zřízena dvě velká dočasná úložiště. V současnosti je v každém z nich uloženo přibližně 20 tisíc m 3 zeminy.
„Potřebné stavební úpravy se neobejdou bez nezbytných omezení, ale dokončení každého jednotlivého úseku přinese zlepšení komfortu a bezpečnosti cestování,“ uvedl před novináři ředitel SŽ Svoboda.
Stavba je rozdělena na 10 částí
Na kladenském úseku začaly první práce loni v listopadu. Ve stanici Kladno se v současné době přestavuje část kolejiště, která se nachází dál od nádražní budovy. Buduje se zde podchod a ostrovní nástupiště.
Probíhají také přípravné práce na novém podjezdu trati ve Wolkerově ulici. V mezistaničním úseku pak vznikají zárubní zdi v ulici Sportovců a Klikorkově ulici. V Kladně-Ostrovci se pracuje na technicky náročné přeložce horkovodu. Ten musí být z prostorových důvodů přeložen do podzemního kolektoru, aby bylo možné následně vystavět nová nástupiště s podchodem a moderním zastřešením.
Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla je rozdělen na desítku staveb. V letech 2017 až 2020 prošel rekonstrukcí Negrelliho viadukt, loni začala přestavba trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Letos plánuje Správa železnic vyhlásit tendry pro stavbu Praha-Ruzyně – Kladno a modernizaci stanice Praha Masarykovo nádraží.
Následovat by měly práce v úseku Praha-Ruzyně – Praha Letiště Václava Havla a na novostavbě stanice přímo na letišti. Od roku 2025 se pak plánuje přestavba tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně. Na závěr přijde na řadu tzv. zaokruhování, které umožní přímé spojení letiště s Kladnem.