O dvanáct cestujících více = o 20 milionů dražší. Ostrava ukázala, proč vyřadila konkurenci Škody
Ze čtyř zájemců o dodávku velkokapacitních tramvají pro Dopravní podnik Ostrava (DPO) zůstala ve hře jen Škoda Transportation, která získala
Ze čtyř zájemců o dodávku velkokapacitních tramvají pro Dopravní podnik Ostrava (DPO) zůstala ve hře jen Škoda Transportation, která získala kontrakt na dodávku 40 tramvají za dvě miliardy.
Vyplývá to z písemné zprávy zadavatele, který DPO poslal na vyžádání redakci Zdopravy.cz. Veřejně už nebyl dostupný: DPO totiž vyměnil profil zadavatele a původní, na kterém celá zakázka běžela, vypnul. Kompletní zprávu zadavatele si můžete stáhnout zde.
Nabídku na tramvaje podaly kromě Škody ještě Stadler, španělský CAF a česko-čínské konsorcium Inekon – CRRC. Kromě Škody ale hodnotící komise všechny z různých důvodů vyloučila. Stadler komise vyloučila za nesprávně uvedené nápravové zatížení, kde podle všeho Stadler chyboval v řádech. Šanci na opravu chyby nedostal, zákon to neumožňuje.
Nejvíce důvodů k vyloučení našla komise u španělského CAF. Podmínky soutěže CAF neměl splnit tím, že polopantograf nebyl umístěn nad prvním podvozkem, osa prvních dveří nebyla v dostatečné vzdálenosti od čela vozu, okna nebyla vlepená do karoserie, ale upevněná šrouby v gumovém těsnění. CAF narazil i na to, že nenabídl posuvná okna na větrání, ale pouze výklopná, požadavkům neodpovídaly ani sedačky či tablo vnějších panelů.
Česko-čínská nabídka neprošla hned na úvod: nebyla podaná v obálce označené veřejnou zakázkou, ale ve dvou šanonech.
Podle uzavřené smlouvy zaplatí DPO 1,958 miliardy korun za 40 tramvají, celkem 47,5 milionu korun za jednu tramvaj. To je o zhruba dvacet milionů korun více, než za jednu menší tramvaj od Stadleru. Do té se vejde 188 cestujících, je o dva metry kratší. Do tramvaje od Škody se vejde 200 cestujících, DPO za ni zaplatí o dvacet milionů navíc. „ Cena byla výsledkem řádného průběhu veřejné soutěže. Cena je v místě a čase obvyklá,“ řekla mluvčí DPO Kateřina Rycková.